شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید دلایل برآورد افزایش 1300 درصدی سود "کترام"
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,

 

 

افزایش نرخ ارز در بازار، فعالین گروه کاشی و سرامیک همچون شرکت کاشی تکسرام را نه تنها منتفع نکرد، بلکه به دلیل فراوانی تعداد شرکت های هم گروه و شرایط رقابتی حاکم بر بازار فروش محصولات این صنعت، به ناچار صادرات محصولات تولیدی شرکت های مذکور با قیمت های پایین تر انجام می پذیرفت.

مدیر عامل شرکت کاشی تکسرام با بیان این مطلب در ارتباط با فروش خارجی هشت درصدی در دوره عملکرد 9 ماهه سال مالی 91 و برآورد 15 درصدی آن برای سال مالی 92 در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بسیاری از شرکت های فعال در صنعت کاشی و سرامیک که به تازگی خطوط جدید تولیدی خود را راه اندازی کرده و به دنبال آن میزان تولید و فروش شان کمتر از سایر شرکت ها است، جهت کسب درآمد صادراتی، اقدام به عرضه محصولات خود با قیمت های کمتر کرده اند که این موضوع سودآوری سایر فعالین گروه کاشی و سرامیک همچون "کترام" را تحت تأثیر قرار داده است.

امین همتی افزود: از همین رو "کترام" جهت حفظ بازار فروش در خارج از کشور در زمینه قیمت فروش محصولات صادراتی به رقابت با سایر فعالان این صنعت عمل کرده، به گونه ای که مزیت درآمد حاصل از فروش صادراتی برای این شرکت کاهش یافته و عمده درآمد حاصل از فروش خارجی عاید دلالان بازار می شود.

وی همچنین تصریح کرد: صادرات محصولات تولیدی "کترام" به کشور عراق و از طریق خریدار ایرانی در کشور انجام می پذیرد. لذا درآمد حاصل از آن به صورت ریالی دریافت می شود.

این مقام مسئول پیرامون تأمین خارجی مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات "کترام" ابراز داشت: از لحاظ وزنی حدود 30 درصد و از نظر مبلغ نزدیک به 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز از منابع خارجی فراهم می شود. البته به دلیل مشکلات موجود در زمینه تأمین ارز مصرفی، مواد اولیه مورد نیاز با نرخ ارز آزاد و از کشورهای ایتالیا و چین تهیه می گردد.

همتی در ارتباط با زیان انباشته بیش از پنج میلیارد تومانی شرکت تا پایان سال مالی 90 و امکان پوشش آن طی سال مالی 91 اظهار داشت: با اجرایی شدن برنامه افزایش سرمایه 120 درصدی شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران طی سال جاری، بخشی از زیان انباشته "کترام" پوشش خواهد یافت. همچنین ساختار شرکت از لحاظ تجهیزات و ماشین آلات و نیز از نظر نیروی انسانی و پرسنلی نیاز به تغییر و اصلاح دارد که اقدامات لازم جهت تحقق این امر در حال پیگیری است. لذا می توان گفت که تحقق این موارد می تواند کمک شایانی به پوشش کامل زیان انباشته شرکت کند.

وی در بیان دلایل برآورد سود 140 ریالی سود هر سهم سال 92 "کترام" عنوان کرد: از دلایل عمده برآورد افزایش 1300 درصدی آن نسبت به آخرین پیش بینی سود هر سهم در بودجه سال گذشته می توان به اثرات مثبت اجرایی شدن برنامه افزایش سرمایه و پوشش بخشی از زیان انباشته شرکت اشاره کرد.

این مقام مسئول پیرامون عدم پوشش سود 10 ریالی و در مقابل تحقق زیان 131 ریالی شرکت در دوره عملکردی 9 ماهه سال 91 ابراز داشت: افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه مورد نیاز، افزایش هزینه خرید قطعات و تجهیزات وارداتی و به موجب آن رشد حدود 300 درصدی بهای تمام شده محصولات، "کترام" جهت تأمین نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه مورد نیاز مجبور به فروش محصولات تولیدی خود به قیمت های کمتر گردید تا در نهایت این امر به تحقق زیان شرکت در دوره مذکور منجر شود.

مدیر عامل شرکت تولیدی تکسرام افزود: البته با افزایش حدود 12 درصدی نرخ فروش محصولات، می توان گفت این شرکت در سه ماهه چهارم سال 91 با پوشش زیان خود به سود رسیده است، اما پوشش کامل سود برآوردی سال 91 طی عملکرد 12 ماهه اخیر چندان محتمل نیست. البته برای قطعیت این موضوع بایستی منتظر نهایی شدن گزارش های پایان دوره ای سال مالی مذکور ماند.

همتی در پایان پیرامون ارزیابی وضعیت فعالان گروه کاشی و سرامیک تصریح کرد: به نظر می رسد شرکت های کوچک فعال در این صنعت با ظرفیت تولید کمتر از شش میلیون مترمربع، به دلیل افزایش هزینه های ثابت و هزینه سربار و به تبع آن کاهش حاشیه سود، روند مطلوبی را از نظر سودآوری در اختیار نداشته باشند؛ به گونه ای که می توان تنها به تداوم فعالیت شرکت هایی با توان تولیدی بالا، که تعداد آنان نیز اندک است، امیدوار بود.


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا