شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید تدابیر حمایتی جدید بانک مرکزی ژاپن
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


بانک مرکزی ژاپن در چهارچوب اجرای برنامه های حمایتی خود بازخرید صندوقهای سهام در بازار بورس را در دستور کار خود گنجانده است. سیاستگذاران این نهاد در آخرین نشست سال ۲۰۱۵ برای تقویت و حمایت شرکتها در سرمایه گذاری این تصمیم را اتخاذ کرده اند.اما در این جلسه تغییری در میزان خرید اوراق قرضه این نهاد ایجاد نشد. بانک مرکزی ژاپن برای بالابردن نرخ تورم و مبارزه با خطر تورم منفی در کشور سالانه ۶۰۴ میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری می کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رهبران حوزه پولی یورو با اعطای یک میلیارد یورو کمک مالی به یونان موافقت کرده اند. پرداخت این کمک مالی منوط به تایید چند شرط تکنیکی است.براساس گزارشها حوزه پولی یورو زمانی موافقت خود را با اعطای این کمک مالی اعلام کرده که دولت یونان از تقدیم لایحه ای به پارلمان برای رسیدگی به امور اجتماعی و آرام کردن مخالفان تدابیر ریاضتی صرف نظر کرده است.آتن باید برای دریافت سومین بسته نجات مالی خود معادل ۸۶ میلیارد یورو تدابیر اصلاحی زیادی را در کشور به مرحله اجرا درآورد.

شایان بورس

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

روسیه حجم صادرات نفت خود به آسیا را افزایش داده است. حجم صادرات نفت این کشور به قاره آسیا بین ماههای ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۵ رشدی معادل ۲۲.۵۳ درصد داشته که در این زمان از میزان صادرات عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت بالاتر است.میزان فروش نفت این کشور به رقم ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به یک ساله گذشته ۲۳ درصد رشد دارد. با این روند سهم روسیه از بازار نفت آسیا از ۴.۷ درصد به رقم ۷.۳ درصد افزایش یافته و این کشور در ردیف پنجم بزرگترین کشورهای صادرکننده نفت به آسیا قرار گرفته است.

OIL

پس آغاز بحران اوکراین و به مرحله اجرا درآمدن تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه، این کشور سیاست گسترش معاملات نفتی خود با آسیا را در دستور کار قرار داد.از سوی دیگر کاهش ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا هزینه تولید نفت را کاهش داده و واردات آنرا برای مشتریان روسیه مقرون به صرفه کرده است.اکنون روسیه می تواند خطر بزرگی برای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک باشد که برای حفظ سهم و نفوذ خود در بازار معاملات نفتی از کاهش حجم تولیدات خود سرباز می زند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و نهم

 

دانلود تحلیل تکنیکال

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه در پایان نشست دو روزه خود در واشنگتن نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد اتخاذ تصمیم کردند.بنابراین بر روی افزایش ۰.۲۵ درصدی این نرخ و رساندن آن به رقم بین ۰.۲۵ تا نیم درصد توافق حاصل شده است. این نرخ از ۵.۲۵ درصد در سال ۲۰۰۷ به حدود ۰.۱۰ درصد تا پیش از نشست پانزدهم و شانزدهم دسامبر سال ۲۰۱۵ تنزل یافته بود. کمیته سیاست پولی تصریح کرده تا پایان سال ۲۰۱۶ به تدریج این نرخ بهره افزایش داشته باشد.

جانت یلن با شرکت در یک کنفرانس خبری درباره این تصمیم گفت: «این تصمیم به یک دوره استثنایی هفت ساله که طی آن نرخ بهره بانک مرکزی نزدیک به عدد صفر بود پایان بخشید. برای تقویت اوضاع اقتصادی و عبور از بدترین بحران اقتصادی و رکود، این نرخ بهره در این حد حفظ شده بود. اکنون کمیته سیاست پولی نسبت به ظرفیت اقتصادی کشور برای تقویت بیشتر خود خوشبین است.»بانک مرکزی آمریکا بویژه پس از آغاز بحران اقتصادی برای تقویت بنیه اقتصادی کشور مرتبا نرخ بهره خود را کاهش داد. منشاء این بحران اعطای وسیع وامهای دارای ریسک در ایالات متحده بوده است. دامنه این بحران خصوصا پس از ورشکستگی بانک بزرگ «لمن برادرز» در سال ۲۰۰۸ به تدریج گسترش یافت و بحران اقتصادی به همه دنیا سرایت کرد.

سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده برای مقابله با این روند علاوه بر کاهش نرخ بهره تدابیر دیگری از جمله اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی و تزریق پول به بدنه اقتصادی کشور را در دستور کار قرار دادند.اکنون باید دید تغییر جهت سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا از طریق افزایش نرخ بهره چه تبعاتی برای اقتصاد این کشور و دنیا خواهد داشت.افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا نشان دهنده اعتماد این نهاد به اوضاع اقتصادی این کشور است. اما خارج از ایالات متحده این تغییر و تحول چگونه ارزیابی می شود؟ در این رابطه یورونیوز با کرگ ارلام، تحلیلگر بازارهای مالی در لندن گفتگو کرده است.

یورونیوز: تا به این لحضه شاهد واکنش مثبت بازارهای مالی بودیم فکر می کنید آیا این روند ادامه داشته باشد؟

کرگ ارلام: «فکر می کنم ادامه داشته باشد. بازارهای مالی نیز از این افزایش نرخ بهره استقبال کرده اند. افزایش تدریجی این نرخ برای جلوگیری از آشفتگی در بازار و مقابله با کندی روند رشد اقتصادی ایالات متحده ضرروی است. بازارها نشان دادند که از تصمیم سیاستگذاران بانک مرکزی حمایت می کنند. مطرح شدن افزایش نرخ بهره غیرقابل اجتناب بود. زیرا نرخ بیکاری به رقم ۵ درصد رسیده و اشتغالزایی در آمریکا روندی صعودی به خود گرفته است. در نتیجه این بهترین زمان برای این افزایش بوده است. این اقدام ترید را که در سال جاری بر روی بازارهای مالی سایه افکنده بود از بین برده است.»

یورونیوز: فکر می کنید این افزایش نرخ بهره چه تبعاتی برای اقتصاد اروپا و حوزه پولی یورو داشته باشد؟

کرگ ارلام: «در حال حاضر حوزه پولی یورو برای سرمایه گذاران جاذبه دارد. فکر می کنم واقعا این منطقه در انتهای تونل قرار گرفته است. حجم گسترده برنامه حمایتی بانک مرکزی اروپا و تحول در سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا حوزه پولی یورو را به منطقه ای مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. بازارهای بورس از برنامه حمایتی بانک مرکزی آمریکا سود زیادی بردند اکنون با تبیین سیاستهای پولی سختگیرانه می توان ورود پول و سرمایه به حوزه پولی یورو را متصور شد. همانطور که گفتم در بهترین زمان قرار داریم زیرا اوضاع اقتصادی در حوزه پولی یورو بهبود می یابد. همه مشکلات مربوط به یونان، ایتالیا و اسپانیا نیز در حال حل شدن است.»

یورونیوز: آیا تصمیم بانک مرکزی آمریکا خبری بدی برای بازار قدرتهای نوظهور اقتصادی محسوب می شود؟

کرگ ارلام: «بازارهای قدرتهای نوظهور اقتصادی این تصمیم را در محاسبات خود لحاظ کرده اند. در ماه اوت شاهد آشفتگی زیادی در این بازارها بودیم امری که موجب شد بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره خود را در ماه سپتامبر افزایش ندهد. فکر می کنم بازار قدرتهای نوظهور اقتصادی به تدریج این تحول را وارد محسبات خود کرده است. اکنون برخی کشورها مانند برزیل با داشتن بدهی های زیاد به دلار، رکود اقتصادی و کسری بودجه بالا نسبت به این افزایش نرخ بهره حساسیت بیشتری دارند. اما اعتقاد دارم بیشتر کشورهایی که در ردیف قدرتهای نوظهور اقتصادی هستند انعطاف پذیری بیشتری به این تغییر نرخ بهره داشته باشند. بازارهای بورس اکثر این کشورها از این تصمیم بانک مرکزی آمریکا استقبال کرده اند.»

یورونیوز: ایالات متحده منشاء بحران اقتصادی در دنیا معرفی شده است. آیا اکنون این کشور می تواند منشاء بهبود اوضاع اقتصادی در دنیا شود؟

کرگ ارلام: «بله آمریکا واقعا منشاء بحران اقتصادی در دنیا بود. در این زمان به اقتصاد کشور آسیب فراوانی رسید. اما آمریکا اولین کشوری هم بود که برای مقابله با این بحران اقدام کرد و همواره بدنبال راه حلی برای عبور از آن بود. در ابتدا آمریکا متحمل سختی زیادی شد اما امروز از نتیجه مثبت تصمیمات مناسب گذشته بهره مند می شوند. اما کشورهای دیگر اندکی تاخیر دارند. بریتانیا برای اولین افزایش نرخ بهره خود شش ماه تاخیر خواهد داشت و حوزه پولی یورو دو سال. اما اعتقاد دارم اقتصاد قوی آمریکا برای اقتصاد دنیا منفعت داشته باشد. اگر قدرتمندترین اقتصاد دنیا اوضاع مطلوبی داشته باشد همه دنیا از این وضعیت بهره می جوید.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تصمیم سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره این نهاد با استقبال و واکنش مثبت بازارهای بورس در اروپا مواجه شده است. شاخص سهام در اواسط کار روز پنجشنبه بازار بورس لندن افزایشی معادل ۱.۴۷ درصد داشته است. این رونق ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ۳.۲۱ درصد گزارش شده است.داوید کوهل، کارشناس بانک سوییسی «جولیوس بائر» درباره واکنش بازارهای مالی به تصمیم بانک مرکزی آمریکا می گوید: «این تصمیم با استقبال روبرو شد. زیرا اساسا انتظار این چنین تصمیمی وجود داشت. بازارها این موضوع را دوست دارند که انتظارات آنها واقعا برآورده شود.»سرمایه گذاران در بازارهای مالی این تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده را بعنوان نشانه ای از وجود ثبات نسبی در اقتصاد این کشور تعبیر کرده اند.سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا نیز در تصمیم خود برای افزایش نرخ بهره، میزان رشد اقتصادی کشور، بازار کار و وضعیت نرخ تورم را مناسب ارزیابی کرده اند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

در حالی که بانک مرکزی آمریکا این هفته همه توجه ها را به خود جلب کرده است در برنامه این هفته «نبض تجارت»اقتصاد این کشور و سیاستهای پولی غیرمتعارف این نهاد را برای عبور از بحران اقتصادی بررسی می کنیم.هدف بانک مرکزی ایالات متحده در تبین سیاستهای پولی خود اشتغالزایی و ایجاد ثباتی نسبی در قیمتهاست. در سال ۲۰۰۸ این نهاد برای مقابله با بحران اقتصادی از ساز و کارهای «غیرمتعارف» استفاده کرد. هدف از این اقدام تقویت اوضاع اقتصادی کشور بوده است. در این رابطه یک سری برنامه و تدابیر حمایتی به مرحله اجرا درآمد.زمانی که درجا زدن اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ آغاز شد بانک مرکزی این کشور در ۱۰ مرحله نرخ بهره خود را کاهش داد.

این نرخ از ۴.۷۵ درصد در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ به بین صفر تا ۰.۲۵ درصد در ماه دسامبر سال ۲۰۰۸ تنزل پیدا کرد. هدف اصلی از این کاهش نرخ بهره جلوگیری از آشفتگی مالی و اقتصادی در بازارهای داخلی بوده است.کاهش نرخ بهره بانکی روش سنتی بانکهای مرکزی برای مبارزه علیه رکود اقتصادی است. این روش راه را برای بانکها جهت دریافت وامهای ارزان باز می کند. اما بحران موجب شد بانک مرکزی به خرید ماهانه اوراق قرضه نیز روی آورد. اولین دور از اجرای برنامه «تسهیل کمی» در سال ۲۰۰۸ اغاز شد.در نهایت سیاستگذاران بانک مرکزی روز چهارشنبه شانزدهم دسامبر در پایان نشست دو روزه خود اوضاع اقتصادی کشور را برای افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره این نهاد مناسب ارزیابی کردند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

کنگره ایالات متحده آمریکا موافقت خود را با صادرات نفت این کشور اعلام کرده است. این تصمیم تاریخی به ۴۰ سال توقف روند صادرات نفت آمریکا پایان می دهد.بدنبال تصمیم سازمان اوپک در سال ۱۹۷۵ مبنی بر تحریم نفتی ایالات متحده، این کشور صادرات نفت خود را متوقف کرده بود.حجم تولید نفت خام ایالات متحده از ۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۸ به حدود ۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. استفاده از تکنولوژی «شکست هیدرولیکی» برای تولید نفت در افزایش ۷۴ درصدی تولید نفت آمریکا موثر بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اخبار اقتصادی

نشست مهم دو روزه بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا به ریاست جانت یلن روز سه شنبه در مقر این نهاد در واشنگتن آغاز می شود.در این اجلاس سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد با یکیدگر بحث و تبادل نظر می کنند و در نهایت تصمیم خود را روز چهارشنبه اعلام خواهند کرد.بانک مرکزی ایالات متحده برای ایجاد ثباتی نسبی در اوضاع اقتصادی کشور نرخ بهره خود را از ۵.۲۵ درصد در سال ۲۰۰۷ مرتبا کاهش داده است. در حال حاضر این نرخ بین ۰.۱۰ تا ۰.۲۵ درصد است.اریک ویگاند، کارشناس «یو اس بانک» درباره این نشست دو روزه گفت: «همه ما با اضطراب پیش بینی می کنیم و انتظار می کشیم که بانک مرکزی آمریکا از نرخ بهره نزدیک به صفر درصد فاصله گیرد و اولین مرحله برنامه افزایش نرخ بهره را به مرحله اجرا درآورد. ارزیابی می کنیم این افزایش نرخ بهره ۰.۲۵ درصد باشد و روند افزایش آن ادامه پیدا کند. با وجود این پیش بینی می کنیم این افزایش با وضعیت اقتصادی ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.»پیش از این در سال ۲۰۱۴ بانک مرکزی آمریکا پس از آنکه وضعیت بازار کار در کشور و نرخ تورم را مناسب ارزیابی کرد، برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی از جمله تدابیر حمایتی خود را متوقف کرد.تصمیمات کمیته سیاست پولی تاثیر مستقیمی بر بازارهای مالی در سراسر دنیا خواهد داشت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

موسسه اعتبار سنجی مودی نسبت به پیش بینی های قبلی خود درباره قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۶ تجدیدنظر کرده است. براین اساس میانگین قیمت نفت برنت دریای شمال ۴۳ دلار ارزیابی شده که نسبت به پیش بینی های قبلی ۱۰ دلار کاهش دارد.بنابر گزارش این آژانس در صورت افزایش سطح تولید نفت ایران پس از لغو احتمالی تحریمهای بین المللی، اثر کاهش تولید نفت ایالات متحده خنثی خواهد شد و قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.به اعتقاد این موسسه رسیدن به تعادل بین عرضه و تقاضای نفت در بازار، تا پیش از سال ۲۰۲۰ ممکن نخواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آهنگ رشد بازار فروش خودروی نو در اتحادیه اروپا در ماه نوامبر سال جاری به خود شتاب گرفته است.براساس داده های انجمن خودروسازان اروپایی میزان فروش خودروی نو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۳.۷ درصد رشد داشته و به رقم بیش از ۱ میلیون ۱۲۴ هزار دستگاه خودرو رسیده است. این رقم ۱۱ درصد بالاتر از آمار ماه اکتبر گزارش شده است. بیشترین تقاضا در بازارهای ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و اسپانیا ثبت شده است.در بین مارکهای مشهور رشد فروش خودورهای ساخت شرکت فولکس واگن افزایش قابل توجهی نداشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

با نزدیک شدن زمان نشست بانک فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) که همه بی صبرانه منتظرش بودند، تنش در بازارهای جهانی و خاورمیانه و شمال آفریقا بیشتر شده است: قیمت ارز، کالا و سهام دستخوش تغییرات سریع شده است.از آغاز سال جاری میلادی، جنت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا قول افزایش نرخ بهره را داده بود، اما این افزایش چند بار به تعویق افتاد و هر بار تعویق، تأثیری قابل ملاحظه بر بازارها داشت. اکنون که زمان کوتاهی تا تصمیمگیری نهایی مانده است، تصمیمی که می تواند وضعیت بازارها را دگرگون کند، چندین سؤال درباره گزینه های بانک مرکزی آمریکا مطرح است. این نشست قرار است روزهای ۱۵ و ۱۶ دسامبر برگزار شود.

وضعیت آشفته بازارهای سهام، ارز و کالا ( ادامه مطالب ... )

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

علیرغم شکست حزب راست افراطی «جبهه ملی» فرانسه در دور دوم انتخابات استانی در این کشور دولت سوسیالیست فرانسه نتیجه این انتخابات را بعنوان زنگ خطری برای خود بشمار می آورد. از مجموع سیزده استان فرانسه، نمایندگان حزب حاکم یعنی سوسیالیست ها تنها در پنج استان بیشترین رأی را آوردند.بدین ترتیب وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه خود را برای اجرای برنامه های جدید اقتصادی دولت این کشور آماده می کند.در برنامه های اقتصادی جدید دولت فرانسه مبارزه موثرتر علیه معضل بیکاری از طریق گسترش دوره های آموزشی برای جوانان و ایجاد بستر برای افزایش روند اشتغالزایی جایگاه ویژه ای دارد. براساس آمار ماه اکتبر، ۳.۵ میلیون نفر در مراکز کاریابی فرانسه ثبت نام کرده اند.متیو بیسلی، کارشناس شرکت «هندرسون» می گوید: «با نتایج انتخابات آخر هفته امید لوپن برای داشتن نقشی اجرایی در کشور در آینده نزدیک به یاس تبدیل شد. خیال سرمایه گذاران از اینکه فرانسه میانه روی را برگزیده نسبتا راحت شده، این در حالی است که این کشور بدنبال احیای چشم اندازهای اقتصادی خود برای سال ۲۰۱۶ است.»پیش بینی می شود شتاب آهنگ رشد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱.۴ درصد برسد. نرخ بیکاری ۱۰.۴ درصد جمعیت فعال این کشور باشد و میزان کسری بودجه آن به رقم ۳.۴ درصد تولید ناخالص داخلی برسد.نرخ بالای جرم و جنایت، بیکاری و فقر در حومه های شهرهای بزرگ فرانسه معضلی است که سالها دولتهای چپ و یا راست گرای این کشور برای مبارزه با آن تلاش زیادی می کنند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

سقوط قیمت نفت برنت طی یازده سال اخیر بی سابقه گزارش شده است

 

قیمت نفت برنت دریای شمال روز دوشنبه به پایین ترین حد خود طی یازده سال اخیر سقوط کرده است. در بازار معاملات نفتی هر بشکه نفت برنت ۳۶.۵ دلار مورد داد و ستد قرار گرفته است.از سوی دیگر قیمت نفت خام سبک ایالات متحده آمریکا «WTI» در بازار نیویورک با ۳.۹ درصد افت به رقم ۳۴ دلار و ۶۰ سنت در ازای هر بشکه رسیده است.انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی مبنی بر ادامه روند افت بازار نفت در دنیا در آینده نزدیک به سقوط قیمت طلای سیاه در بازار دامن زده است.قیمت نفت از اواسط سال ۲۰۱۴ از میانگین ۱۱۰ دلار در ازای هر بشکه به زیر رقم ۴۰ دلار در ماه دسامبر سال جاری سقوط کرده است.

 

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

سوئد در نظر دارد به تدریج استفاده از پول نقد در معالات را حذف و سیستم پرداخت پول با تلفنهای همراه و کارتهای اعتباری را جایگزین آن کند. در حال حاضر تنها ۸۰ میلیارد کرون معادل ۸.۵ میلیارد یورو پول نقد در چرخه پولی این کشور وجود دارد که نسبت به ۶ سال گذشته ۴۰ میلیارد کرون کمتر است.براساس گزارشها کشورهای دیگری نظیر دانمارک و یا فرانسه برنامه حذف کامل پول نقد را در دست بررسی دارند.یک کارمند موزه سلطنتی اقتصاد و پول در سوئد می گوید: «پول در تشکیل هویت ملی نقش ایفا می کند. پولی که من استفاده می کنم مربوط به کشور من می شود. استفاده از پول ملی نوعی غرور را نیز بدنبال دارد، مخصوصا زمانی که آنرا با واحد پولی دیگر تبادل می کنیم. بنابراین داشتن واحد پولی نوعی غرور ملی بدنبال دارد.»حذف پول نقد از سیستم گردش پول می تواند در کاهش جرایم مرتبط از جمله سرقتهای مسلحانه از بانکها و یا سرقت از کامیونهای حمل پول همچنین برای سرکوب جرایمی چون پول شویی و حتی تروریسم موثر باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

شرکت نفتی رویال داچ شل در نظر دارد پس از خرید گروه نفتی بریتانیایی «بی جی گروپ» ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروی کار خود را حذف کند.پیش از این سقوط قیمت نفت موجب شده بود رویال داچ شل برنامه حذف مشاغل وسیعی را به مرحله اجرا درآورد و ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان خود را از کار برکنار کند.هدف اصلی از اجرای این برنامه تعدیل نیروی کار رسیدن به بازدهی معادل ۳.۵ میلیارد یورو پس از اجرای پروژه تملک و ادغام با کمپانی بی جی گروپ است. ارزش این نقل و انتقال که باید به تایید سهامداران برسد ۴۷ میلیارد پوند گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هشتم

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هشتم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آژانس بین المللی انرژی در آخرین پیش بینی های خود درباره وضعیت بازار نفت اعلام کرده این بازار حداقل تا پایان سال ۲۰۱۶ بدلیل عدم کاهش سطح تولید نفت کشورهای عضو اوپک و کاهش میزان تقاضا اشباع خواهد بود و قیمت نفت روندی نزولی خواهد داشت.انتشار این خبر قیمت نفت برنت دریای شمال را در روز جمعه به رقم ۳۹ دلار در ازای هر بشکه رساند. قیمت نفت خام سبک ایالات متحده آمریکا نیز در بازار معاملات نفتی نیویورک ۳۶.۵ دلار در ازای هر بشکه گزارش شده است.فتیح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی می گوید: «روند رشد تقاضا در سال ۲۰۱۶ ضعیف خواهد بود. احتمال ورود ایران به بازار پس از لغو کامل تحریمها نیز وجود دارد. دلیل کمی وجود دارد برای اینکه قیمتها افزایش یابد. بنابراین در سال ۲۰۱۶ نیز با کاهش قیمت نفت روبرو خواهیم بود.»سازمان اوپک در آخرین نشست خود برای کمک به افزایش قیمت نفت در بازار، سطح تولید روزانه خود را کاهش نداد. این سازمان با اتخاذ این استراتژی بدنبال حفظ و تثبیت موقعیت خود در بازار است.از سوی دیگر این سیاست تولید، موجب می شود تعادل بین هزینه تولید و فروش برای کشورهای غیر عضو اوپک بهم خورد. در نتیجه این کشورها مجبور خواهند بود میزان تولید خود را کاهش دهند. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده تا سال ۲۰۱۶ کاهش سطح تولید کشورهای غیر عضو اوپک به رقم ۶۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سطح تولید روزانه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک به بالاترین رقم طی سه سال اخیر رسیده است.براساس گزارش ماهانه این سازمان که روز پنجشنبه منتشر شد سطح تولید اوپک در ماه نوامبر سال جاری به رقم ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماههای گذشته بیش از ۲۳۰ هزار بشکه و نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش دارد.بالارفتن سطح تولید نفت عراق یکی از اعضای این سازمان عامل این افزایش تولید معرفی شده است.از سوی دیگر اوپک در گزارش خود پیش بینی کرده سطح تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان تا سال ۲۰۱۶ حدود ۳۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد و به رقم کمی بیش از ۵۷ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم بالاتر از ارزیابی های پیشین این سازمان است.سقوط شدید قیمت نفت و بالابودن هزینه تولید آن کشورهای غیرعضو اوپک را به کاهش سطح تولید خود مجبور می کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ایرلند بیش از پیش به روند رشد اقتصادی خود در سال ۲۰۱۵ خوش بین است. براساس پیش بینی های دولت این کشور تولید ناخالص داخلی ایرلند تا پایان سال جاری میلادی به رقم ۷ درصد خواهد رسید. در ارزیابی های قبلی این میزان از رشد ۶.۲ درصد اعلام شده بود.کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با افزایش میزان تقاضا و افت نرخ بیکاری همراه شده و به آهنگ رشد اقتصادی این کشور شتاب بخشیده است.ایرلند دو سال پیش خود را از برنامه کمکهای مالی اعطایی توسط گروه تروئیکا، شامل بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا خارج کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

در حالی که سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا بر مبنای افزایش آهنگ رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو و مبارزه با خطر تورم منفی بنا شده آمارها از شتاب گیری میزان رشد اقتصادی این منطقه حکایت دارد.براساس داده های موسسه آمار اتحادیه اروپا «یوروستات» تولید ناخالص داخلی این منطقه در سه ماهه سوم سال جاری میلادی ۰.۳ درصد نسبت به سه ماهه دوم رشد داشته است. در بازه زمانی یک ساله نیز این میزان از رشد ۱.۶ درصد گزارش شده است.افزایش میزان خرج و مصرف خانوارها عامل اصلی شتاب گیری روند رشد اقتصادی در این منطقه بوده و افت بخش صادرات را جبران کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بانک مرکزی فرانسه نسبت به پیش بینی های خود درباره رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۵ تجدیدنظر کرده است. این میزان از رشد ۰.۳ درصد ارزیابی شده که نسبت به پیش بینی های قبلی ۰.۱ درصد افت دارد.حملات تروریستی ۱۳ نوامبر در پاریس عامل اصلی افت تولید ناخالص داخلی فرانسه در سه ماهه آخر سال معرفی شده است.میانگین رشد اقتصادی فرانسه، دومین قدرت اقتصادی حوزه پولی یورو تا آخر سال ۲۰۱۵ میلادی ۱.۲ درصد پیش بینی شده که نسبت به ارزیابی های پیشین تغییری ندارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هفتم

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هفتم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

روند اشتغالزایی در ایالات متحده آمریکا در ماه نوامبر سال جاری بالاتر از پیش بینی ها گزارش شده است. نرخ بیکاریدر این کشور نیز ۵ درصد جمعیت فعال آن اعلام شده که پایین ترین نرخ طی هفت سال اخیر ارزیابی شده است.اقتصاد ایالات متحده در ماه نوامبر، ۲۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. اگر چه این آمار کمتر از ماه اکتبر، با ۲۹۸ هزار فرصت شغلی جدید بوده اما اشتغالزایی در این کشور از ماه اوت سال جاری روندی صعودی به خود گرفته است.سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نشست مهم ۱۵ و ۱۶ دسامبر خود برای ایجاد تحول در سیاست پولی این نهاد، آمار و ارقام مربوط به بازار کار در کشور را بررسی خواهند کرد.جانت یلن، رییس این بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) می گوید: «پیشرفتهای موجود در بازار کار منطبق با قضاوت من درباره پیش بینی نرخ تورم در دراز مدت است. نسبت به رسیدن به نرخ تورم دو درصدی خوش بین هستم. حفظ نرخ بهره در سطح حال حاضر آن برای مدت زیاد، میزان ریسک پذیری در بازار را بالا می برد و می تواند در ثبات سیستم مالی اختلال ایجاد کند.»پیش بینی می شود سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات متحده در نشست دو روزه آتی خود نسبت به بالا بردن نرخ بهره این نهاد با یکدیگر به توافق برسند. مدتهاست که نرخ بهره بانکی بانک مرکزی آمریکا نزدیک به صفر است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نفت

شایعات زیادی مبنی بر افزایش اندک سطح تولید نفت سازمان اوپک بازار معاملات نفتی را در روز جمعه با آشفتگی شدیدی همراه کرد.براین اساس تولید نفت اوپک به ۳۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از سطح تولید این سازمان تا پیش از نشست روز جمعه بوده است.بدین ترتیب در واکنش به این تحولات قیمت نفت خام سبک ایالات متحده با افتی معادل ۲ درصد مواجه شد و به رقم کمی بیش از ۴۰ دلار رسیده است. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز با افت ۱.۴ درصدی حدود ۴۳ دلار گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک در پایان نشست فصلی روز جمعه خود در سطح تولید روزانه نفت این سازمان تغییری ایجاد نکرد. بنابراین دوازده کشور عضو اوپک برای کاهش سطح تولید خود و مقابله با روند نزولی قیمت نفت با یکدیگر به توافق نرسیدند. اوپک خواهان مذاکرات بیشتر در این زمینه با کشورهای غیرعضو این سازمان است.عبدل الله البدری، دبیرکل اوپک در این رابطه گفت: «حجم تولید خود را اعلام نکرده ایم. زیرا بدنبال مذاکرات با کشورهای غیرعضو اوپک هستیم. می خواهیم ببینیم آیا می توان به توافقی بر مبنای اراده جمعی برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت دست یافت.»در حالی که تا اواسط کار روز جمعه بازارهای معاملات نفتی قیمت نفت برنت بیش از ۴۴.۵ دلار در ازای هر بشکه بود، انتشار شایعاتی مبنی بر افزایش سطح تولید اوپک تا سقف ۳۱.۵ میلیون بشکه در روز قیمت آنرا به رقم ۴۳ دلار در ازای هر بشکه تنزل داد.اوپک برای از دست ندادن سهم خود در بازار و مقابله با روند تولید نفت کشورهای غیرعضو، استراتژی عدم کاهش سطح تولید روزانه نفت خود را در دستور کار قرار داده است. برخی از اعضای اوپک از جمله ونزوئلا و الجزائر با تداوم این سیاست تولید مخالف هستند. اقتصاد این کشورها وابستگی شدیدی به صادرات نفت دارد.دالین حسن، خبرنگار اعزامی یورونیوز به مقر اوپک در وین می گوید: «تصمیم اوپک مبنی بر عدم تغییر در استراتژی خود دوره جدیدی از گمانه زنی ها را آغاز می کند و براین اساس قیمت نفت می تواند بازهم کاهش یابد. به اعتقاد کارشناسان در صورت ادامه سقوط قیمت نفت، اقتصاد کشورهای عضو اوپک که به درآمد نفت وابستگی زیادی دارد در مقابل یک آزمون بزرگ استقامت قرار می گیرد.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روز جمعه در وین، مقر این سازمان آغاز شد.سقوط شدید قیمت نفت در بازار به اهمیت برپایی این نشست افزوده و پیش بینی می شود وزیران نفت ۱۲ کشور عضو درباره کاهش سطح تولید این سازمان و استراتژی آن بحث و تبادل نظر کنند.علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی گفت: «این موضوع را نشان خواهیم داد که ما آماده همکاری و کار با کسانی هستم که خواهان ثبات قیمت نفت در بازار هستند.»بیژن نامدار زنگه، وزیر نفت ایران نیز اعتقاد دارد: «واقع بین هستم. فکر نمی کنم کشورهای عضو اوپک آمادگی کاهش سطح تولید خود را داشته باشند. تهران حق افزایش تولید نفت از زمان لغو تحریمها را برای خود محفوظ می داند.»در بین کشورهای عضو اوپک اختلاف نظرهایی درباره کاهش و یا عدم کاهش سطح تولید این سازمان وجود دارد. ایران از جمله کشورهایی است که پس از لغو کامل تحریمهای بین المللی خواهان افزایش تولید نفت خود است.اما کشورهایی چون ونزوئلا و یا الجزائر که از سقوط شدید قیمت نفت رنج می برند در پی کاهش سطح تولید اوپک و در نتیجه افزایش قیمت طلای سیاه در بازار هستند. قیمت نفت از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ تا کنون ۶۰ درصد افت داشته است.اما کشورهای دارای نفوذ بالای این سازمان از جمله عربستان سعودی اعتقاد دارند اوپک برای از دست ندادن سهم خود در بازار نفت دنیا و رقابت با تولید نفت کشورهای غیرعضو نباید سطح تولید خود را کاهش دهد.دالین حسن، خبرنگار اعزامی یورونیوز به مقر اوپک در وین در گزارش خود می گوید: «اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند اوپک در سطح تولید خود تغییری ایجاد نکند. در عین حال بحث و گفتگو در این زمینه بین اعضا ادامه دارد. کشورهایی چون الجزائر و ونزوئلا با اعمال فشار خواهان کاهش سطح تولید هستند. اما سئوال اینست که آیا این گفتگوها به رسیدن به نتیجه ای که موجب رضایت همه و جلوگیری از سقوط قیمت نفت شود منجر خواهد شد؟»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نرخ بیکاری در فرانسه در سه ماهه سوم سال جاری میلادی روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسیده است.براساس داده های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه نرخ بیکاری در این زمان به رقم ۱۰.۶ درصد جمعیت فعال این کشور رسیده است. این نرخ در مقایسه با یک سال گذشته ۰.۲ درصد افزایش دارد. این آمار معادل افزایش ۷۵ هزار نفری تعداد افراد بیکار است. این رقم برای اولین بار طی هشت سال اخیر از میانگین نرخ بیکاری در منطقه پولی یورو فراتر رفته است.در این بین نرخ بیکاری بین افراد رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به رقم ۲۴.۶ درصد جمعیت این قشر می رسد.این آمار خبر خوبی برای دولت فرانسه که اولویت خود را مهار نرخ بیکاری در کشور اعلام کرده بشمار نمی رود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

در آستانه نشست روز جمعه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، خبرهایی مبنی بر موافقت ضمنی عربستان سعودی برای کاهش میزان تولید نفت این سازمان مخابره شده است.براساس این خبرها که هنوز صحت آنها کاملا تایید نشده، عربستان سعودی، از جمله کشورهای صاحب نفوذ اوپک اعلام کرده در صورتی که کشورهای غیرعضو اوپک حاضر به کاهش سطح تولید خود باشند این کشور نیز موافق کاهش تولید نفت اوپک تا سقف ۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود.جرمی استرچ، کارشناس بانک کانادایی«سی آی بی سی» گفت: «در این نشست انتظار نمی رود تغییراتی در اهداف تولیدی اوپک صورت گیرد. اما می توان هر گونه نشانه ای مبنی بر همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک را در زمینه تولید نفت بررسی کرد. شاید هم برخی کشورهای عضو این سازمان فشار را بر روی کشورهای دارای نفوذ آن از جمله عربستان سعودی جهت کاهش تولید، افزایش دهند.»ایران از جمله کشورهای عضو اوپک است که تمایل دارد در صورت لغو کامل تحریمهای بین المللی سطح تولید روزانه نفت خود را افزایش دهد.سازمان اوپک برای از دست ندادن میزان سهم خود از بازار و مقابله با روند تولید نفت کشورهای غیرعضو این سازمان، استراتژی عدم کاهش سطح تولید روزانه خود را در دستور کار قرار داده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در پایان نشست روز پنجشنبه این نهاد با شرکت در یک کنفرانس خبری از تقویت سیاستهای پولی حمایتی نهاد تحت امرش خبر داد.براین اساس اگر چه نرخ بهره بانکی این نهاد از ۰.۰۵ درصد تغییری نکرده اما میزان بهره سپرده آن از منفی ۰.۲ به منفی ۰.۳ درصد افزایش یافت. از طرف دیگر برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی این نهاد معادل ۶۰ میلیارد یورو تا ماه مارس سال ۲۰۱۷ تمدید شد. اجرای این برنامه به خرید اوراق قرضه نهادهای منطقه ای در حوزه پولی یورو نیز گسترش یافته است.آقای دراگی در این رابطه گفت: «تصمیمات اتخاذ شده امروز پویایی روند رشد اقتصادی حوزه پولی یورو را افزایش خواهد داد. هیئت مدیره بانک مرکزی تحولات مربوط به نرخ تورم را زیر نظر خواهد داشت و در صورت ضرورت با استفاده از همه ساز و کارهای خود واکنش مقتضی را برای حفظ و تبیین سیاستهای پولی انطباقی و متناسب خود نشان خواهد داد.»تصمیمات و تدابیر بانک مرکزی اروپا با استقبال سرمایه گذاران اروپایی و واکنش مثبت بازارهای بورس این قاره مواجه نشده است. ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت افتی معادل ۳.۵۸ درصد داشته است. این افت ارزش سهام در بازار بورس لندن ۲.۲۷ درصد گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا، به ریاست ماریو دراگی در پایان نشست روز پنجشنبه خود نسبت به تقویت تدابیر حمایتی این نهاد اتخاذ تصمیم کردند.اگر چه نرخ بهره بانکی این نهاد از ۰.۰۵ درصد تغییری نکرده اما میزان بهره سپرده آن از منفی ۰.۲ به منفی ۰.۳ درصد افزایش یافته است. این به معنای آنست که سپرده گذاری نزد بانک مرکزی اروپا نه تنها شامل بهره نمی شود بلکه ۰.۳ درصد مبلغ سپرده باید به این نهاد پرداخت شود.از سوی دیگر بانک مرکزی اروپا برای شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادی در حوزه پولی یورو از ماه مارس سال جاری برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی معادل ۶۰ میلیارد یورو را به مرحله اجرا درآورده است. براساس تصمیم این نهاد اجرای این برنامه تا ماه مارس سال ۲۰۱۷ تمدید شد.هدف اصلی بانک مرکزی اروپا از اتخاذ چنین تصمیماتی گردش پول و مبارزه موثرتر با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و رفع خطر تورم منفی در این منطقه است. این نرخ در ماه نوامبر سال جاری نسبت به یک سال گذشته تغییری نکرده و ۰.۱ درصد بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا، به ریاست ماریو دراگی در پایان نشست روز پنجشنبه خود نسبت به تقویت تدابیر حمایتی این نهاد اتخاذ تصمیم کردند.اگر چه نرخ بهره این نهاد از ۰.۰۵ درصد تغییری نکرده اما میزان بهره سپرده آن از منفی ۰.۲ به منفی ۰.۳ درصد افزایش یافته است.هدف اصلی این نهاد از اتخاذ چنین تصمیمی گردش پول و مبارزه موثرتر با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و رفع خطر تورم منفی در این منطقه است. این نرخ در ماه نوامبر سال جاری نسبت به یک سال گذشته تغییری نکرده و ۰.۱ درصد بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تحلیل فاندامنتال

با اینکه تغییری در نرخ بهره ی اروپا داده نشد و این نرخ بدون تغییر در 0.05 درصد باقی ماند، بانک مرکری اروپا نرخ بهره ی شبانه ی پولهای خوابانده شده را کمتر کرد و از عدد منفی 0.2درصد به منفی 0.3 درصد کاهش داد. این تصمیم بدلیل گسیل سرمایه ها از بانکها و به سمت بازار ها و استفاده از اونها برای اشتغالزایی گرفته شد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

روند نزولی قیمت انرژی در بازار بویژه قیمت نفت موجب شده نرخ تورم در حوزه پولی یورو همچنان در سطح بسیار پایینی قرار داشته باشد.داده های موسسه آمار اتحادیه اروپا، یوروستات نشان می دهد نرخ تورم در ماه نوامبر سال جاری نسبت به یک سال گذشته تغییری نکرده و ۰.۱ درصد بوده است. این نرخ پایین تر از پیش بینی کارشناسان بوده و از اهداف از پیش تعیین شده بانک مرکزی اروپا یعنی رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی فاصله زیادی دارد.این روند فشار را بر روی سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا به ریاست ماریو دراگی بیشتر کرده است. نشست مهم این نهاد روز پنجشنبه سوم دسامبر برگزار خواهد شد. پیش بینی می شود در این نشست بانک مرکزی اروپا در سیاستهای پولی حمایتی خود برای بالابردن نرخ تورم و مبارزه با خطر تورم منفی در حوزه پولی یورو تغییراتی ایجاد کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

جانت یلن، رییس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا می گوید میزان رشد اقتصادی کشورش طی سالهای آینده به قدری خواهد بود که متضمن اشتغالزایی مناسب در کشور باشد.خانم یلن دوهفته مانده به نشست مهم بانک مرکزی از وجود اختلاف عقیده در بین اعضای کمیته سیاست پولی نسبت به افزایش و یا عدم افزایش نرخ بهره این نهاد خبر می دهد.از سوی دیگر رییس بانک مرکزی ایالات متحده نسبت به رسیدن به نرخ دو درصدی تورم در کشور یعنی هدف از پیش تعیین شده نهاد تحت امرش ابراز خوشبینی کرده است. به اعتقاد وی تاثیر منفی سقوط قیمت نفت بر روی نرخ تورم تا سال آینده کمتر خواهد شد.بازارهای مالی بی صبرانه در انتظار نتیجه اجلاس مهم ۱۵ و ۱۶ دسامبر بانک مرکزی آمریکا هستند. احتمال دارد این نهاد در پایان این نشست دو روزه نرخ بهره خود را از حدود صفر درصد افزایش دهد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بانک مرکزی بریتانیا روز سه شنبه نتیجه بررسی سالانه میزان مقاومت و عملکرد بانکهای این کشور در برابر بحران اقتصادی موسوم به «استرس تست» را منتشر کرد.نتایج این آزمونها نشان می دهد بانک سلطنتی اسکاتلند و استاندارد چارترد نسبت به پنج بانک بزرگ دیگری که مورد آزمون قرار گرفته اند بنیه نسبتا ضعیف تری دارند. این دو بانک اخیرا به عملیات افزایش میزان سرمایه دست زده بودند.بانک مرکزی بریتانیا در نتیجه گیری کلی نیز اعلام کرده سیستم بانکی این کشور هفت سال پس از آغاز بحران اقتصادی، هنوز ضعیف است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

داده های موسسه آمار اتحادیه اروپا، یوروستات نشان می دهد نرخ بیکاری در حوزه پولی یورو در ماه اکتبر سال جاری بار دیگر کاهش یافته است.در ماه آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۲.۱ درصد جمعیت فعال حوزه پولی یورو دچار معضل بیکاری بوده و نرخ بیکاری در این منطقه به بالاترین حد خود رسیده بود. اما براساس آمارها از این زمان نرخ بیکاری روندی نزولی به خود گرفته و با دربر گرفتن ۱۰.۷ درصد جمعیت فعال حوزه پولی یورو در ماه اکتبر سال جاری به پایین ترین حد خود طی سه سال اخیر رسیده است.در این بین آلمان با نرخ بیکاری معادل ۴.۵ درصد جمعیت فعال این کشور دارای پایین ترین آمار مربوط به بیکاری در حوزه پولی یوروست.فرانک یورگن وایزه، مدیر آژانس کاریابی آلمان می گوید: «افزایش قابل توجه میزان اشتغالزایی از سوی شرکتها ادامه دارد. تعداد استخدامها نیز بیشتر شده است. بنابراین باردیگر بازار کار وضعیت مناسبی دارد و برای مقابله با چالشهای آینده آماده است.»بالاترین نرخ بیکاری نیز در کشورهای یونان و اسپانیا ثبت شده است. یونان با داشتن ۲۴.۶ درصد بیکار در بین جمعیت فعال خود دارای رکورد در حوزه پولی یوروست.همچنین آمارها نشان می دهد در بین ۱۷ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر بیکار در حوزه پولی یورو بیش از ۳ میلیون نفر جوان زیر ۲۵ سال وجود دارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بیل گیتس، بنیانگذار کمپانی مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیا به مناسبت برگزاری کنفرانس محیط زیست و تغییرات آب و هوایی در پاریس طرح کاملی برای گسترش و توسعه انرژیهای غیرآلاینده و پاک ارائه داده است.در این زمینه ائتلافی بنام «ائتلاف برای انرژی های پیشرفته» با شرکت ۲۷ ثروتمند بزرگ و سرمایه گذار تشکیل شده است. هدف اصلی این ائتلاف سرمایه گذاری وسیع برای رسیدن به تکنولوژی است که بتواند با نوآوری به توسعه انرژیهای پاک، تجدیدپذیر، غیرآلاینده و جایگزین بپردازد.بیل گیتس می گوید: «باید به منابع انرژی بهتری نسبت به منابع مورد استفاده امروز یعنی انرژی فسیلی برسیم. ما به انرژی پاک و همچنین قابل اطمینان نیاز داریم.»مارک زاکربرگ، بنیانگذار شبکه اجتماعی فیسبوک، جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون، جک ما، بنیانگذار شرکت علی بابا، ریچارد برانسون، بنیانگذار کمپانی ویرجین و جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی از جمله افراد سرشناس و ثروتمندی هستند که در این طرح شرکت کرده و برای اجرای آن سرمایه گذاری خواهند کرد. میزان سرمایه گذاری بیل گیتس در این پروژه دو میلیارد دلار گزارش شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

سناریوهای احتمالی نشست بعدی بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن بر بازارهای خاورمیانه

چشمان دنیای تجارت نگران به نشست بانک مرکزی اروپا دوخته شده است، چون در این نشست ماریو دراگی، رئیس بانک آخرین دیدگاه های خود را درباره منطقه پولی یورو و سیاست های کلی پولی آینده را بیان خواهد کرد. گمان پردازی ها و جستجوی سرنخ درباره سناریوهای ممکن، وضعیت یورو را مبهم کرده است.هفته پیش ارزش یورو در برابر دلار به کمترین میزان خود طی هفت ماه گذشته رسید. همچنین عملکرد یورو نسبت به سبد ارزهای جهانی هم حاکی از ضعف یورو بوده است.سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا بارها گفته اند که حاضرند برای افزایش نرخ تورم در منطقه پولی یورو دست به کار شوند. نشست این نهاد برای تعیین سیاستهای جدید پولی این هفته برگزار می شود. احتمالا یکی از برنامه ها افزایش خرید ماهانه اوراق قرضه دولتی خواهد بود.ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفته که رسیدن به هدف نرخ تورم دو درصدی نیاز به زمان بیشتری دارد. با این وجود، آقای دراگی در بیستم ماه نوامبر از برنامه فعلی سیاست کمی بانک مرکزی اروپا دفاع کرد و افزود که این برنامه باعث کاهش هزینه های استقراض شرکتهای تجاری در منطقه پولی یورو شده است.عدم قطعیت درباره تصمیمات نشست بانک مرکزی اروپا منجر به سقوط ارزش یورو طی ماه گذشته در مقابل سایر ارزها شده است. بطوریکه ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا ۳.۸۳ درصد، ین ژاپن ۲.۱۷ درصد، پوند بریتانیا ۱.۲۱ درصد، یوان چین ۲ درصد کاهش داشته و در مقابل فرانک سوییس ۰.۴۳ درصد بیشتر شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

هیئت مدیره صندوق بین المللی پول روز دوشنبه یوان، واحد پولی چین را در لیست واحدهای پولی مرجع مربوط به ساز و کارهای حمایتی این نهاد قرار داده است. از این پس علاوه بر دلار آمریکا، یورو، پوند و ین ژاپن یوان نیز شامل این مکانیسم موسوم به «حقوق برداشت ویژه» و یا همان اس دی آر «SDR» می شود.کریستین لاگارد، رییس صندوق بین المللی پول این تصمیم نهاد تحت امرش را نتیجه اجرای برنامه های اصلاحی در سیستم پولی چین می داند، وی می گوید: «اضافه کردن یوان به سیستم (حقوق برداشت ویژه) تایید و به رسمیت شناختن اعمال اصلاحات مهم است که شامل باز شدن اقتصاد چین و تعیین اصول و چهارچوب مالی برای بازار است.»کشورهای دارای حقوق برداشت ویژه عضو صندوق بین المللی پول می توانند از این واحدهای پولی برای حمایت از واحد پولی ملی و در راه تقویت سیاستهای پولی خود استفاده کنند.علاوه بر ساز و کار حمایتی، اس دی آر، سیستمی برای احتساب نرخ بهره وامهای اعطایی این نهاد نیز شمرده می شود.این تحول قدرتنمایی اقتصادی چین در برابر ایالات متحده آمریکا، برترین اقتصاد دنیا را افزایش می دهد.در حال حاضر حدود ۲.۵ درصد نقل و انتقالات تجاری بازرگانی در دنیا با یوان چین، ۳ درصد با ین ژاپن، ۲۹ درصد با یورو و ۴۳ درصد با دلار آمریکا صورت می گیرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اتحادیه اروپا و ژاپن رایزنی های خود برای رسیدن به توافق در زمینه تقویت همکاریهای اقتصادی بازرگانی را ادامه می دهند.این گفتگوها روز دوشنبه در توکیو از سر گرفته شد و محور آن روی حقوق گمرکی مربوط به مواد غذایی صادراتی اتحادیه اروپا و حذف احتمالی آنها معطوف شده است. از طرف دیگر توکیو نیز برای برداشته شدن حقوق گمرکی مربوط به خودروهای صادراتی ژاپنی به اتحادیه اروپا مذاکره می کند.این مذاکرات و گفتگوها زمانی مطرح می شود که ژاپن با ۱۱ کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه از جمله ایالات متحده آمریکا قرارداد تجارت آزاد امضاء کرده است.حدود ۴۰ درصد حجم مبادلات بازرگانی در دنیا به اتحادیه اروپا و ژاپن مربوط می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

قیمت طلا به پایین ترین حد خود طی شش سال اخیر رسیده است. روز دوشنبه هر انس طلا در بازار معاملات فلزات گرانبها ۱۰۵۶ دلار مورد معامله قرار گرفته است.بالا بودن ارزش دلار آمریکا و احتمال ایجاد تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی ایالات متحده موجب تردید سرمایه گذاران شده است. بازار در انتظار نشست مهم این نهاد در ماه دسامبر است. پیش بینی می شود سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا در این جلسه نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی این نهاد تصمیم گیری کنند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال جفت ارزها در هفته 46

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل ششم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

GPLD

طلا روز جمعه در نزدیکی حد کف شش ساله ی خود قرار گرفت و برای هفته ی دیگری از کاهش ها آماده شد چرا که تمایل سرمایه گذاران تحت تاثیر چشم انداز افزایش نرخ بهره از سوی بانک فدرال قرار گرفته است.سرمایه گذاران پیش بینی می کنند بانک فدرال افزایش نرخ بهره ها را در ماه دسامبر آغاز خواهد کرد چرا که نظرات اخیر و داده های اقتصادی احتمال این مساله را بالا برده است.تعداد اولیه مدعیان بیکاری ایالات متحده در هفته ی گذشته و قبل از انتشار گزارش مشاغل غیر کشاوزی هفته ی آینده، به حد کف یک ماهه رسید.با بهبود فضا و شرایط بازار کار، احتمال دارد بانک فدرال نرخ بهره ها را تا ماه دسامبر افزایش دهد.داده های اخیر تورم نیز نشان دادند که قیمت ها رو به افزایش اند و این مساله باعث تقویت پیش بینی ها مبنی بر افزایش نسبی تا رسیدن به هدف بانک فدرال شد.دلار آمریکا به فشارهای خود بر طلا ادامه داد چرا که شاخص دلار در برابر سبد ارزهای اصلی تا 100.88 هم پیش رفت.شاخص دلار در حال حاضر حدود 99.86 است در حالی که این دوره را با 99.93 شروع کرد.طلا به حد کف 1066.38 رسید و اکنون در 1068.28 دلار بر اونس معامله می شود.طلا در حال سپری کردن ششمین هفته ی متوالی کاهش قیمت و نیز سومین سال پیاپی افت قیمت می باشد.نفت برنت برای دومین دوره متوالی شاهد کاهش قیمت بود و به 45.07 دلار بر بشکه رسید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آهنگ رشد اقتصادی بریتانیا در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ کند شده است. براساس داده های دفتر ملی آمار بریتانیا رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در این زمان نیم درصد بوده که نسبت به سه ماهه دوم سال ۰.۲ درصد افت دارد. در بازه زمانی یک ساله نیز رشد اقتصادی بریتانیا ۲.۳ درصد گزارش شده است.کاهش فعالیتهای تجارت خارجی بریتانیا و افت حجم صادرات عامل مهمی در پایین آمدن روند رشد اقتصادی این کشور بوده است. کند شدن آهنگ رشد جهانی اقتصاد و تولید ناخالص داخلی چین حجم مبادلات تجاری بریتانیا با مشتریان بزرگ این کشور را تنزل داده است.بالابودن ارزش پوند در برابر دلار آمریکا نیز عاملی است که در محاسبات مربوط به دلایل افت تجارت خارجی بریتانیا جای می گیرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نفت برنت و ذخایر آمریکا 26 نوامبر 2015

قیمت نفت خام برنت کاهش داشت اما نفت خام ایالات متحده روز پنج شنبه شاهد افزایش قیمت بود که دلیل آن سبک شدن معاملات به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری، پس از اعلام ذخایر که کمتر از پیش بینی ها بود و نیز سقوط تعداد سکوهای حفاری فعال نفت در ایالات متحده می باشد.نفت برنت با 11 سنت کاهش به 46.06 دلار بر بشکه رسید.نفت خام ایالات متحده با 11 سنت افزایش رقم 43.15 دلار بر بشکه را ثبت نمود.نگرانی ها در مورد عرضه ی مازاد نفت با توجه به اینکه اوپک مصصم است تولید خود را در سطح بالایی حفظ کند تا از سهم خود از بازار دفاع کند بر قیمت نفت برنت تاثیر گذاشته است و باعث ترس از رسیدن فیمت ها به حدود 30 دلار بر بشکه شده است.نفت خام ایالات متحده با افزایش کمتر ا زپیش بینی ها در میزان ذخایر نفتی مورد حمایت واقع شد. ذخایر نفتی در هفته ی منتهی به 20 نوامبر شاهد 1 میلیون بشکه افزایش بودند و نهمین هفته ی متوالی کاهش را سپری کردند. این میزان رشد کمتر از پیش بینی 1.2 میلیون بشکه ای تحلیلگران بود.به گفته ی تحلیلگران، نفت خام ایالات متحده از سوی کاهش تعداد سکوهای نفتی هم تقویت شد که نشانه ای ست از این که حفاران در انتظار قیمت های بالاتر نفت هستند. داده های شرکت خدمات نفتی Baker Hughesنشان داد تعداد سکوها برای دوازدهمین هفته از سیزده هفته ی گذشته کاهش داشتند.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

پیش بینی می شود سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک برای حفظ نفوذ و سلطه خود بر بازار معاملات نفتی در نشست ماه دسامبر خود نسبت به عدم تغییر در سطح تولید روزانه نفت اتخاذ تصمیم کند.اوپک برای مهار روند تولید روزانه نفت کشورهای غیرعضو این سازمان استراتژی عدم کاهش سطح تولید خود را در دستور کار قرار داده است. امری که در تداوم روند نزولی قیمت نفت نقش داشته است.از سوی دیگر در صورت رفع تحریمهای بین المللی علیه ایران و افزایش سطح تولید نفت این کشور پیش بینی می شود قیمت نفت بازهم کاهش پیدا کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آیا پس از افزایش تنش بین ترکیه و روسیه روابط تجاری دو کشور مختل خواهد شد؟

سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه می تواند در روند روابط تجاری بازرگانی این دو کشور تاثیر منفی گذارد.ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در واکنش به این واقعه آنرا «فرو کردن خنجر از پشت» توصیف کرده است. سرگئیی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز سفر خود به ترکیه را لغو کرده است. در مقابل رجب طیب اردوغان، رییسجمهوری ترکیه تصریح کرده کشورش از مرزهای خود دفاع کرده است.دو کشور در بخشهای انرژی، گردشگری، نساجی و مواد غذایی مبادلات تجاری زیادی دارند. در سال ۲۰۱۴ درآمد مسکو از معاملات با ترکیه به رقم ۲۵ میلیارد دلار رسیده است. در مقابل ترکیه نیز درآمدی معادل ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار از روابط تجاری بازرگانی خود با روسیه بدست آورده است.کریس بوشام، کارشناس شرکت «آی جی» گفت: «مسلما اگر روس ها به اعمال تحریم ها روی آورند تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد ترکیه خواهد داشت. آنها از توافقات مقدماتی سخن به میان آورده اند که ممکن است با این واقعه منتفی شوند. اما شخصا اعتقاد دارم این موضوع در بلند مدت تاثیری بر روی روابط بین طرفین نخواهد داشت.»گردشگران روسی در رونق صنعت گردشگری ترکیه نقش مهمی را ایفا می کنند. در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳ میلیون گردشگر روس به ترکیه سفر کرده است.از سوی دیگر پروژه احداث خط لوله انتقال گاز بین ترکیه و روسیه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۴ آغاز شده و بدلیل اختلافات بین طرفین متوقف مانده است. با وجود تنشهای موجود پیش بینی می شود از سرگیری فعالیتهای این پروژه منتفی شود.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

پس از دوران کوتاه رشد، رکود اقتصادی به ژاپن بازگشته است. به نظر می رسد سیاست های موسوم به “اقتصاد آبه” که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد سومین اقتصاد بزرگ جهان به اجرا در آورده، ثمر نداشته است. این دومین بار است که در طول زمامداری او وضعیت اقتصاد این کشور با بحران روبرو می شود.امروز مؤثر بودن برنامه تسهیل کمّی که به شکل پیوسته در ژاپن اجرا شده، زیر سؤال رفته است و خیلی ها می خواهند بدانند تأثیر تحولات اخیر بر ارزش ین و معاملات ارز در کشورهای عربی چه خواهد بود.ارقامی که دولت ژاپن دوشنبه گذشته (۱۶ نوامبر) منتشر کرده است نشان می دهد که بین ماه های ژوئیه و سپتامبر، اقتصاد این کشور دو دهم درصد انقباض داشته است.در چند گزارش دلیلهایی برای این مسئله ذکر شده است. از جمله این دلایل کمبود سرمایه، کاهش پولی که شرکت های ژاپنی هزینه می کنند که باعث می شود دستمزدها افزوده نشود و همچنین تقاضای کمتر چین برای کالاهای اقتصادی است.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

بازار بورس مسکو به سرنگونی یک فروند هواپیمای جنگنده «سوخوی» روسیه توسط ارتش ترکیه واکنش منفی نشان داد. شاخص سهام در اواسط کار روز سه شنبه این بازار بیش از ۳ درصد افت داشته است.این واقعه تنش را بین دو کشور به اوج خود رسانده امری که موجب شده سرمایه گذاران با نگرانی، به این تحولات واکنش منفی نشان دهند.سقوط شدید ارزش سهام شرکت روس «گازپروم» یکی از مهمترین کمپانی های تامین کننده گاز ترکیه در پایین آمدن میانگین ارزش سهام در بازار بورس مسکو نقش زیادی داشته است.از سوی دیگر شاخص سهام در بازار بورس استانبول نیز به همین سرنوشت دچار شده و تا اواسط کار این بازار با افتی معادل ۱.۳۷ درصد مواجه بوده است.ارزش لیره ترکیه در برابر دلار آمریکا هم حدود یک درصد تنزل پیدا کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا