شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید افت شدید ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


شایان بورس

سقوط قیمت نفت بار دیگر بازارهای مالی اروپایی را با آشفتگی شدیدی مواجه کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با بیش از ۳ درصد افت ۲۷ دلار و ۸۶ سنت معامله شد و نفت خام سبک ایالات متحده آمریکا نیز هر بشکه آن ۲۷ دلار و ۵۶ سنت داد و ستد شده است.واکنش منفی بازار بورس لندن به این سقوط قیمت، ارزش سهام را تا اواسط کار روز چهارشنبه این بازار با افتی بیش از ۳ درصد همراه کرد. این کاهش ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت نیز کمی بیش از ۳ درصد گزارش شده است.پیش بینی روز سه شنبه آژانس بین المللی انرژی درباره بالا ماندن سطح عرضه نفت نسبت به تقاضا در بازار، حداقل تا پایان سال ۲۰۱۶ نگرانی سرمایه گذاران را نسبت به ادامه روند نزولی قیمت طلای سیاه افزایش داده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

مجمع جهانی اقتصادی داووس روز چهارشنبه رسما کار خود را آغاز می کند و پذیرای رهبران کشورها و مدیران شرکتهای بزرگ از سراسر دنیا خواهد بود.این مجمع فرصت مناسبی برای دیدار مقامات و رهبران کشورها با یکدیگر برای بحث و بررسی درباره مشکلات و معضلات اقتصادی در جهان است.جنیفر بلانکه، اقتصاددان مجمع جهانی اقتصاد گفت: «سومین انقلاب صنعتی روند کامپیوتری کردن است که از اواسط قرن بیستم آغاز شده است. چهارمین انقلاب صنعتی با توجه به پیشرفت تکنولوژی بر مبنای این موضوع بوجود خواهد آمد. این تکنولوژی ها می تواند شامل هوش مصنوعی و یا پرینت و چاپ سه بعدی باشد.»سارا چپل، خبرنگار ارسالی یورونیوز به داووس در گزارش خود می گوید: «امسال اجلاس داووس بر روی نوع تحولاقتصاد جهانی در دهه پیش رو تمرکز خواهد داشت. اما چالشهای اقتصادی امروز بحث و گفتگوها را به خود اختصاص خواهد داد. سال ۲۰۱۶ با هشدار نسبت به وضعیت اقتصاد جهانی آغاز شده است. بسیاری آشفتگی بازارهای مالی در ماه ژانویه را به خاطر دارند.»نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد در مجمع جهانی اقتصاد گفت: «پاسخ سیاسی ناکارآمد چین به بحران بازار بورس در این کشور در کوتاه مدت خطر بزرگی برای اقتصاد دنیا خواهد بود. این روند به رکود اقتصاد جهانی منجر نخواهد شد اما اضطراب و آشفتگی سرمایه گذاران تبعات منفی بر روی بازارهای مالی در دنیا خواهد داشت.»

این اجلاس جهانی اقتصاد که روز پنجشنبه به کار خود پایان می دهد، از سال ۱۹۷۴ میلادی هر ساله در شهر داووس سوییس تشکیل می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

دولت چین روز سه شنبه از کاهش رشد اقتصادی خود به پایین ترین سطح طی ۲۵ سال گذشته خبر داد. به گزارش دولت این کشور، رشد اقتصادی چین در سال گذشته تنها ۶.۹ درصد بوده و این کشور امیدوار است در سال جاری بتواند رشد اقتصادی خود را به بالاتر از ۷.۳ درصد برساند.وانگ بائون، رئیس سازمان آمار ملی چین به هنگام اعلام این خبر راکد بودن بازار ساخت و ساز مسکن و همچنین تحولات بازارهای مالی را از دلایل کاهش رشد اقتصادی چین عنوان کرده است.تولیدات صنعتی چین بر اساس آمارهای اعلام شده و همچنین داد و ستد این کشور در سطح بین المللی نیز کاهش نشان می دهد. تولیدات صنعتی چین در سال گذشته ۵.۹ درصد اعلام شده در حالی که در سال ۲۰۱۴ میلادی این میزان ۶.۲ درصد بود.پرجمعیت ترین کشور دنیا همچنین با کاهش سرمایه گذاری خارجی روبرو بوده است و ارزش یوان، واحد پولی دومین قدرت اقتصادی جهان نیز کاهش یافته است.دولت چین برای مقابله با کاهش رشد اقتصادی طی سال گذشته شش بار نرخ سود بانکی را کاهش داده تا بتواند مردم را به مشتریان وفادار بانک ها تبدیل کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

توافق هسته ای بین ایران و قدرتهای بزرگ و در نتیجه لغو تحریم های بین المللی علیه این کشور راه را برای افزایش سطح تولید و صادرات نفت ایران باز کرده است.این تحولات به آشفتگی در بازار نفت که تا پیش از این از روند نزولی قیمت طلای سیاه رنج می برد، دامن زده است. روز دوشنبه قیمت هر بشکه نفت برنت به رقم کمی بیش از ۲۸ دلار رسیده است.نور الزوبی، کارشناس بازار بورس دوبی می گوید: «طی ۱۵ سال گذشته هرگز شاهد سقوط قیمت نفت تا این حد نبوده ایم. بودجه های کشورها بر مبنای ۷۰ دلار قیمت هر بشکه نفت تدوین شده است. امروز می بینیم که قیمت این ماده به زیر ۳۰ دلار رسیده و بانکهای بین المللی بزرگی پیش بینی کرده اند که حتی به رقم ۱۰ دلار نیز برسد. این به معنای آنست که چشم انداز و وضعیت در آینده مطلوب نخواهد بود.»افزایش حجم تولید نفت ایران، یکی از کشورهای دارای نفوذ سازمان اوپک، تا سقف ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مرحله اول، سطح عرضه این ماده را در بازار بیش از پیش افزایش خواهد داد. این در حالی است که از سوی دیگر میزان تقاضا رشد چندانی ندارد. این ساز و کار به سقوط قیمت نفت سرعت خواهد بخشید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته سوم

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته سوم 

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

برای مقابله با روند نزولی قیمت نفت، روسیه از جمله کشورهای مهم صادرکننده طلای سیاه در برنامه بودجه سال ۲۰۱۶ خود تجدیدنظر خواهد کرد.برنامه بودجه این کشور بر مبنای هر بشکه نفت با قیمت ۵۰ دلار تدوین شده است. سقوط شدید قیمت نفت دولت این کشور را بر آن داشته تا در برنامه جدید، کاهش ۱۰ درصدی هزینه ها را پیش بینی کند.دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه با شرکت در یک همایش اقتصادی در مسکو ضمن تایید این مطلب، کاهش هزینه های دولتی را برای مقابله با روند نزولی قیمت نفت ضروری دانست.آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در این زمینه گفت: «براساس تصمیم اتخاذ شده تقاضای کاهش ۱۰ درصدی هزینه ها به استثنای بخش دفاعی تسلیم پارلمان خواهد شد. این رقم معادل ۱۲ میلیون یورو صرفه جویی بودجه ای است. اما ما به ناچیز بودن این رقم واقف هستیم.»نیمی از بودجه دولت روسیه از صنعت نفت تامین می شود. حدود ۷۰ درصد صادرات این کشور را نیز نفت و فرآورده های آن تشکیل می دهد.سقوط شدید قیمت نفت که از ابتدای سال ۲۰۱۶ نیز به خود سرعت گرفته، به بحران و رکود اقتصادی در روسیه که با اعمال تحریمهای بین المللی در پرونده اوکراین آغاز شده بود، دامن زده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید قیمت نفت در بازار نه تنها کشورهای تولید و صادرکننده طلای سیاه را نگران کرده، بلکه شرکتهای بزرگ فعال در بخش صنعت نفت را نیز با بحران مواجه کرده است.با توجه به قیمت پایین نفت، اکتشاف و تولید این ماده برای کمپانی های نفتی به صرفه نیست. شرکتی چون بی پی از نیروی کار خود تا سقف هشت هزار نفر می کاهد. کمپانی بی اچ پی بیلیتون برای نجات خود از این مهلکه قیمت و ارزش سهام خود را کاهش می دهد.برندا کلی، تحلیلگر بازار از لندن در این زمینه می گوید: «زمانی که میزان بازدهی بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت را مشاهده می کنیم، باید انتظار آن را داشت که کمپانی های فعال در این بخش برای مقابله با این روند و نجات خود از سقوط بازار نفت، قیمت سهامشان را کاهش دهند.»شرکتهای نفتی علاوه بر تعدیل نیروی کار، کاهش حجم سرمایه گذاری های خود در بخش صنعت نفت را در دستور کار قرار داده اند. پیش بینی می شود بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار از حجم سرمایه گذاری ها تا آخر سال ۲۰۱۶ کاسته شود.از اواسط سال ۲۰۱۴ تا کنون قیمت نفت از حدود ۱۱۵ دلار در ازای هر بشکه به زیر رقم ۳۰ دلار سقوط کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اتحادیه اروپا از حذف کامل تحریمهای اقتصادی و مالی علیه ایران در صورت چراغ سبز آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است.این موضع اتحادیه اروپا بار دیگر قیمت نفت را در بازار معاملات نفتی کاهش داده است. در صورت لغو کامل تحریمها، ایران در دو مرحله نهایتا ۱ میلیون بشکه در روز به نفت تولیدی خود می افزاید. امری که بیش از پیش تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار را بهم خواهد زد.در حال حاضر سطح تولید نفت خام ایران به حدود ۳ میلیون بشکه در روز می رسد. صادرات نفت این کشور نیز حدود ۱ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.براساس آمارها کشورهای عضو سازمان اوپک صاحب ۸۱ درصد ذخایر نفتی دنیا هستند. در این بین ذخایر نفتی ایران به رقم ۱۳.۱ درصد می رسد.با توجه به وجود حجم بالای نفت ذخیره شده در ایران، این کشور بلافاصله پس از لغو کامل تحریمهای بین المللی ظرفیت افزایش حجم صادرات نفت خود را دارد.بسیاری از کارشناسان و نهادهای مالی از جمله «گلدمن ساکس» نسبت به سقوط شدید قیمت نفت حتی تا رقم ۲۰ در ازای هر بشکه هشدار داده اند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید قیمت نفت و ادامه داشتن روند نزولی آن در بازار که از اواسط سال ۲۰۱۴ آغاز شد توجه همه کارشناسان را به خود جلب کرده است. آنها در پیش بینی های خود اعلام کرده اند با این رویه سوخت از جمله بنزین می تواند حتی ارزان تر از یک لیتر آب معدنی در بازار معامله شود.برخی کارشناسان و نهادهای مالی از جمله استاندارد چارترد نیز نسبت به سقوط قیمت نفت تا رقم باورنکردنی ۱۰ دلار در ازای هر بشکه هشدار داده اند.اگر مالیات بر سوخت در اروپا موجب شده کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر پایین آمدن قیمتها در پمپ بنزین نداشته باشد، اما با افزایش سطح تولید نفت ایران پس لغو کامل تحریمهای بین المللی، این روند می تواند دستخوش تغییر شود.ایران در نظر دارد پس از لغو کامل این تحریمها، در دو مرحله جمعا یک میلیون بشکه به تولیدات روزانه نفت خود بیافزاید.جاستین اورکوهارت استیوارت، کارشناس شرکت «مدیریت سرمایه گذاری سون» درباره دلایل کاهش شدید قیمت نفت می گوید: «پیش بینی زمان توقف روند نزولی قیمت نفت بسیار دشوار است. باید دو فاکتور کلیدی را در نظر داشت: اول ظرفیت ذخیره کردن نفت است. پایین آمدن این ظرفیت، در بازار سیل به راه انداخته و میزان عرضه را بسیار بیش از تقاضا کرده است. دیگر افزایش احتمالی سطح تولید نفت ایران است. این دو موضوع می توانند در کاهش شدید قیمت نفت نقش مهمی ایفا کنند.»قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در اواسط کار روز پنجشنبه بازارهای معاملات نفتی به رقم کمی بیش از ۳۰ دلار رسیده است. نفت خام سبک ایالات متحده آمریکا نیز حدود ۳۰ دلار در ازای هر بشکه داد و ستد شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

حجم صادرات چین در ماه دسامبر گذشته در بازه زمانی یک ساله ۱.۴ درصد افت داشته است. این میزان از افت فعالیتهای بخش تجارت خارجی این کشور کمتر از پیش بینی ها بوده است.از سوی دیگر میزان واردات این کشور نیز برای چهاردهمین ماه پیاپی کاهش یافته است. افت میزان واردات چین در ماه دسامبر ۷.۶ درصد گزارش شده است. بدین ترتیب تراز تجاری این کشور در این زمان به رقم کمی بیش از ۶۰ میلیارد دلار رسیده که حدود ۷ میلیارد دلار بالاتر از پیش بینی هاست.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بدلیل تعیین مالیات زیاد در بخش سوخت در اروپا، کاهش شدید قیمت نفت در بازار تاثیر زیادی بر قیمت پرداختی مصرف کنندگان بنزین و گازوئیل ندارد.یونان نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک کارمند بنگاه معاملات املاک در یونان که روزانه مسافت زیادی را با خودرو طی می کند می گوید: «هر روز برای بازدید از خانه ها مسافت زیادی طی می کنم. هر چقدر قیمت بنزین گران باشد هزینه های من نیز افزایش می یابد. حدود ۳۵۰ یورو در ماه هزینه بنزین می کنم. قیمت نفت کاهش می یابد اما تاثیر چندانی بر روی قیمتها در پمپ بنزین ندارد.»کاهش شدید قیمت نفت منبع درآمدی برای دولتهای اروپایی شده که میزان مالیات بر سوخت را افزایش داده و آن را به منبع درآمد مهمی برای خزانه دولت کرده اند. این افزایش برای مصرف کنندگان محسوس نیست زیرا با توجه به کاهش قیمت نفت، در نرخ پرداختی آنها نسبت به گذشته تغییر زیادی ایجاد نشده و حتی قیمتها اندکی هم کاهش یافته است.سیملا توچتیدو، خبرنگار یورونیوز در آتن در گزارش خود می گوید: «از هر ۱۰۰ یورویی که یک مشتری پمپ بنزین برای سوخت پرداخت می کند حدود ۳۳ یورو وارد صنعت نفت می شود. یعنی برای شرکتهای تولیدکننده، پالایشگاهها و شرکتهای توزیع کننده درآمد دارد. ۶۷ یوروی مابقی وارد صندوق دولت می شود. مالیات بر سوخت در یونان بالاست اما جزو بالاترین ها در اروپا محسوب نمی شود.»در اروپا بطور میانگین ۶۶ درصد قیمت سوخت مربوط به مالیات می شود. در بریتانیا مالیات بر مواد سوختی ۷۲ درصد، در هلند ۷۰، در ایتالیا ۶۸ و در یونان ۶۷ درصد است.کوستیس استامبولیس، مدیر اجرایی موسسه «انرژی جنوب شرق اروپا» می گوید: «سالهاست که مالیاتها به صنعت نفت اروپا تحمیل شده است. زیرا برای دولتها کسب درآمد از این بخش آسان است. باید به این نکته اشاره کرد که در ایالات متحده آمریکا یعنی جایی که مالیات کمتری برای سوخت وضع شده، قیمت برای مصرف کننده یک سوم قیمتها در اروپاست.»تداوم روند نزولی قیمت نفت برای کشورهای اروپایی که عمدتا وارد کننده طلای سیاه هستند خبر خوبی محسوب می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

کاهش مداوم و شدید قیمت نفت در بازار، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک را هم نگران کرده است.اوپک که برای از دست ندادن سهم خود در بازار معاملات نفتی و مقابله با روند عرضه نفت کشورهای غیرعضو سیاست عدم کاهش سطح تولید را در دستور کار قرار داده، اکنون نگران کاهش بیش از حد قیمت نفت است. در این راستا مقامات اوپک از جمله وزیر نفت نیجریه خواهان برپایی یک نشست اضطراری در ماه مارس شده اند.قیمت نفت برنت روز سه شنبه به رقم کمی بیش از ۳۱ دلار در ازای هر بشکه رسیده است. این نرخ طی ۱۲ سال اخیر بی سابقه گزارش شده است. هر بشکه نفت خام سبک ایالات متحده آمریکا نیز کمی بیش از ۳۰ دلار معامله شده است. قیمت نفت تنها طی هفته گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط شدید قیمت نفت در روز دوشنبه و کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس چین، دو عامل مهم نگرانی و بیم سرمایه گذاران در اروپا بوده اند. ارزش سهام در پایان کار بازار بورس لندن افتی معادل ۰.۶۹ درصد داشته، این افت در بازار بورس فرانکفورت ۰.۲۵ گزارش شده است.مایک اینگرام، تحلیلگر بازار بورس از لندن گفت: «پیش از این وضعیت به این صورت بود که چین بعنوان بزرگترین مصرف کننده در بازار مواد اولیه مطرح بود. قسمت بزرگی از رشد تقاضا برای نفت نیز به این کشور مربوط می شد. بنابراین هنگامی که با نگرانی درباره روند رشد اقتصادی چین مواجه هستیم، بخت زیادی وجود دارد تا بازار نفت متاثر از تبعات این روند شود.»در بازار معاملات نفتی نیز قیمت نفت برنت دریای شمال با افت شدید ۴.۸۳ درصدی روبرو بوده و هر بشکه آن ۳۱ دلار و ۹۲ سنت داد و ستد شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ادامه کاهش قیمت نفت در بازار معاملات نفتی ارزش روبل واحد پولی روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو را بشدت کاهش داده است. در بازار مبادلات ارزی برای اولین بار از ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ هر دلار کمی بیش از ۷۶ روبل مورد داد و ستد قرار گرفته است.یک شهروند روس درباره مشکلات اقتصادی خود و خانواده اش می گوید: «در حومه مسکو زندگی می کنیم و حقوق بازنشستگی پایینی داریم. چگونه می توان با حدود ۱۰۶ دلار در ماه زندگی کرد و زنده ماند؟ دارو، مواد غذایی و مسکن گرانتر شده اند.»صادرات نفت و گاز از جمله مهمترین منابع درآمد روسیه است. ادامه افت شدید در این بازارها اقتصاد روسیه را با رکود شدیدی روبرو می کند.ولادیمیر اوساکوفسکی، کارشناس بانک آمریکایی سرمایه گذاری «مریل لینچ» شعبه مسکو گفت: «اگر قیمت نفت در حد حال حاضر آن باقی بماند و یا اینکه امسال به رقم ۳۰ دلار در ازای هر بشکه برسد، اقتصاد روسیه برای دومین سال متوالی دچار رکود قابل توجهی می شود.»علاوه بر سقوط شدید قیمت نفت، اعمال تحریمهای اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه پس از آغاز بحران در اوکراین، نقش مهمی در تضعیف بنیه اقتصادی این کشور و رکود شدید آن بازی کرده است. ادامه این روند می تواند اعمال سیاستهای ریاضت اقتصادی در کشور را در پی داشته باشد.روز دوشنبه بازار بورس مسکو نیز متاثر از تحولات اخیر با آشفتگی همراه بود و ارزش سهام افت شدیدی داشت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته دوم

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته دوم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اقتصاد ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۹۲ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. این آمار بالاتر از پیش بینی ها گزارش می شود که میزان اشتغالزایی را ۲۰۰ هزار فرصت شغلی ارزیابی کرده بود. اقتصاد ایالات متحده در ماه نوامبر ۲۱۱ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.از سوی دیگر براساس آخرین آمارها نرخ بیکاری در این کشور در این زمان ثابت بوده و ۵ درصد جمعیت فعال را شامل می شود. این سومین ماه متوالی است که تغییری در آمار مربوط به نرخ بیکاری در آمریکا ایجاد نمی شود.آمار مثبت از اشتغالزایی و نرخ بیکاری در کشور از کارآمد بودن سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا حکایت دارد. این بانک مدتها برای مبارزه با نرخ بیکاری و افزایش روند رشد اقتصادی کشور، سیاستهای پولی حمایتی را در دستور کار خود قرار داده بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

علیرغم انتشار آمار و ارقام مثبت از وضعیت اشتغالزایی در ایالات متحده آمریکا، برترین اقتصاد دنیا، بازارهای بورس اروپایی همچنان در شوک بحران و آشفتگی در بازارهای بورس چین بسر می برند.ارزش سهام در پایان کار روز جمعه بازار بورس لندن افتی معادل ۰.۷ درصد به خود دیده است. این افت در بازار بورس فرانکفورت ۱.۳۱ درصد گزارش شده است.یک کارشناس بازار بورس از هنگ کنگ می گوید: «بازار همچنان تحت فشار قرار دارد، زیرا تغییراتی در آمارهای مهم و اساسی بوجود نیامده است. آهنگ رشد اقتصادی چین پایین است و همچنان از این کشور سرمایه خارج می شود.»تضعیف شدید ارزش یوان واحد پولی چین، کاهش ذخایر ارزی آن و ضعف بنیه اقتصادی کشور سرمایه گذاران را در بازارهای بورس شانگهای و شنزن با تردید و نگرانی مواجه کرده است. این روند اختلال شدیدی در کار این دو بازار بورس ایجاد کرده به نحوی که طی هفته اول ماه ژانویه سال ۲۰۱۶ مبادلات بورسی دو بار در این بازارها موقتا متوقف شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

پس از دو بار کاهش بی سابقه ارزش شاخصهای عمده کهبازار بورس چین را به تعطیلی کشاند روز جمعه بهای سهام این کشور با رشد همراه بود.هفته اول سال ۲۰۱۶ میلادی برای بازارسهام چین هفته ای خوشایند نبود، دو بار تنزل شدید بهای سهام چین با آغاز معاملات سهام در بازارهای بورس شانگهای و شنژن در روز پنجشنبه سبب شد تا مقام های دولت این کشور معاملات را متوقف کنند.در معاملات روز پنجشنبه در بازارهای چین، بهای سهام بیش از یکهزار و ۶۰۰ شرکت بیش از ۱۰ درصد تنزل کرد.تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ برابری یوآن در برابر دلار که جهت حمایت از صادرات و افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشورصورت گرفت به عنوان عامل اصلی کاهش بهای سهام چین عنوان شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

چین کابوس سرمایه گذاران در بازارهای بورس اروپا و آمریکا

سقوط شدید ارزش سهام در بازارهای بورس شانگهای و شنزن چین و توقف موقتی معاملات در این دو بازار در روز پنجشنبه وحشت و آشفتگی را در بازارهای بورس سراسر دنیا از جمله در اروپا و آمریکا حاکم کرده است.ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت افتی معادل ۲.۲۹ درصد به خود دیده است. افت شدید ارزش سهام در آغاز کار بازار بورس نیویورک نیز گزارش می شود.یک کارشناس بازار بورس در نیویورک می گوید: «نگرانی های زیادی نسبت به کندی آهنگ رشد اقتصادی چین وجود دارد. افت شدید ارزش یوان نیز به نگرانی سرمایه گذاران افزوده است. زیرا این روند به تریدها درباره روند رشد اقتصادی کشور دامن می زند. بنابراین ارتباط مستقیمی بین این سقوط ارزش سهام و بحران بورسی ماه اوت در چین وجود دارد.»آشفتگی شدید دربازارهای بورس چین در ماه اوت گذشته موجب شده مقامات این کشور با اتخاذ تدابیر ویژه به مقابله با بحران بروند. یکی از این تدابیر توقف موقت مبادلات بورسی به محض کاهش شدید ارزش سهام در بازار است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

با سقوط قیمت نفت برنت به زیر رقم ۳۳ دلار در ازای هر بشکه در روز پنجشنبه نگرانی بازار به اوج خود رسیده است. روند نزولی قیمت نفت از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ آغاز شد و همچنان ادامه دارد. سقوط قیمت نفت تا این حد طی دوازده سال اخیر بی سابقه گزارش شده است.برخی کارشناسان و حتی نهادهای مالی از جمله «گلدمن ساکس» پیش بینی می کنند قیمت نفت برنت در آینده ای نچندان دور به رقم ۲۰ دلار در ازای هر بشکه برسد.اسپنسر ولش، مدیر تیم «بازار نفت» شرکت آمریکایی مطالعات و اطلاعات اقتصادی آی اچ اس درباره روند نزولی قیمت نفت گفت: «برای یک یا دو روز ممکن است به این قیمت برسیم، اما این روند طولانی نخواهد بود زیرا اثر منفی آن بر روی تولید نفت به سرعت مشخص می شود. نه تنها استخراج و تولید نفت در آمریکای شمالی متوقف خواهد شد بلکه همه تولیدکنندگان سطح تولید خود را کاهش خواهند داد. بنابراین با واکنش سریع برای تنظیم نرخ نفت از طریق کاهش سطح تولید در دنیا روبرو خواهیم بود.»برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای نفت، قیمت آنرا به شدت کاهش داده است. عرضه طلای سیاه حداقل یک میلیون بشکه در روز بیشتر از سطح تقاضا است. در این بین تنش سیاسی بین عربستان سعودی و ایران دو عضو مهم اوپک می تواند به تردید بازار درباره میزان عرضه نفت دامن زند.از سوی دیگر کندی آهنگ رشد اقتصادی چین از جمله مهمترین مشتریان نفت در دنیا و وجود بحران در بازارهای بورس این کشور تاثیر زیادی در کاهش میزان تقاضا برای نفت خام در بازار داشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تضعیف شدید یوان واحد پولی چین و افت میزان ذخایر ارزی این کشور، بحران شدیدی را در بازارهای بورس شانگهای و شنزن ایجاد کرده است. از سوی دیگر باید کند شدن آهنگ رشد اقتصادی چین و اختلال در سیستم مالی و بانکی این کشور را به نگرانی سرمایه گذاران بویژه بازارهای مالی اروپایی و کشورهای این قاره که با چین معاملات تجاری بازرگانی زیادی دارند افزود.رابرت هالور، کارشناس «بادربانک» از آلمان می گوید: «چین در اقتصاد جهانی جایگاه مهمی دارد. در حال حاضر شاهد افت آهنگ رشد اقتصادی این کشور هستیم. این وضعیت بویژه برای آلمان که صادرات زیادی به چین دارد مناسب نیست.»چین یکی از بزرگترین مشتریان اروپا خصوصا در بخش تجهیزات صنعتی است. تضعیف بنیه اقتصادی این کشور و آشفتگی چند روز اخیر در بازارهای بورس آن، بازارهای بورس بزرگ اروپایی از جمله فرانکفورت، لندن و پاریس را دچار آشفتگی شدیدی کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

انتشار آمار منفی از فعالیتهای صنعتی چین، دومین قدرت اقتصادی ‍دنیا و تنش در خاورمیانه واکنش منفی بازارهای بورس اروپایی را در اولین روز کاری خود در سال نوی میلادی در پی داشته است.ارزش سهام در بازار بورس لندن ۲.۳۹ درصد افت را تجربه کرد. شاخص سهام در بازار بورس فرانکفورت نیز با افت شدید ۴.۲۸ درصدی روبرو شد.جاسپر لوولر، کارشناس بازار بورس از شرکت «سی ام سی مارکتس» گفت: «انتظار می رفت تولیدات صنعتی چین افزایش اندکی داشته باشد اما به شدت کاهش یافته است. این آمار به نگرانی بازار از کندی روند رشد اقتصادی چین و تشدید این روند که از سال گذشته بر آن سایه افکنده بود افزوده است. این موضوع به همه بخشهایی که به نوعی با اقتصاد چین در ارتباط هستند مربوط می شود.»از سوی دیگر بالا گرفتن تنش بین تهران و ریاض بر سر اعدام یک روحانی برجسته شیعه و منتقد توسط عربستان سعودی به نگرانی سرمایه گذاران در بازارهای بورس اروپایی و بین المللی دامن زده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

کاهش قابل توجه نرخ بیکاری در اسپانیا

کاهش نرخ بیکاری در اسپانیا در سال گذشته از سال ۱۹۹۶ میلادی بی سابقه گزارش شده است. اسپانیا موفق شده در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۵۴ هزار نفر معادل ۷.۹۶ درصد از تعداد جویندگان کار در کشور را کاهش دهد.با وجود این، نرخ بیکاری در اسپانیا ۲۱.۱۸ درصد جمعیت فعال این کشور است که همچنان یکی از بالاترین آمارهای مربوط به نرخ بیکاری در حوزه پولی یوروست.

آلمان صاحب یکی از بهترین آمارهای نرخ بیکاری در اروپا

از سوی دیگر در آلمان، برترین اقتصاد حوزه پولی یورو نرخ بیکاری در ماه دسامبر گذشته به پایین ترین حد از حدود ۲۶ سال گذشته رسیده است.میانگین نرخ بیکاری در سال ۲۰۱۵ در این کشور ۶.۴ درصد جمعیت فعال آن گزارش شده که یکی از بهترین آمارها در اروپا محسوب می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه دسامبر گذشته پایین تر از پیش بینی ها بوده و به رقم ۰.۲ درصد در مقایسه با یک سال گذشته رسیده است. این آمار ۰.۱ درصد پایین تر از پیش بینی کارشناسان بوده است. کاهش قیمت نفت و سوخت در بازار نقش مهمی در پایین ماندن نرخ تورم در حوزه پولی یورو ایفا کرده است.اخیرا سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا برای مبارزه با نرخ بسیار پایین تورم در حوزه پولی یورو و دفع خطر گرفتاری اقتصاد این منطقه به تورم منفی، در سیاستهای پولی این نهاد تحول ایجاد کردند. هدف بانک مرکزی اروپا رسیدن به نرخ تورم ۲ درصدی است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بازارهای بورس اروپایی سال جدید میلادی را با افت ارزش سهام آغاز کردند. آمار و داده های منتشر شده در مورد وضعیت اقتصادی چین موجب شد بازارهای اروپایی نیز همانند بازارهای آسیایی تحت تاثیر قرار بگیرند.شاخص ارزش سهام در بازارهای بورس هنگ هنگ و شانگهای به پایین ترین میزان خود طی سه ماه گذشته رسید و این در حالی بود که بازارهای بورس فرانکفورت، لندن و پاریس هم در ساعات اولیه دوشنبه بین دو تا سه درصد افت داشتند.هراس سرمایه گذاران نسبت به پیامدهای رکود اقتصادی چین از دلایل اصلی پر نوسان بودن بازارهای بورس در روز دوشنبه عنوان شده است.پیش بینی می شود چین، دومین قدرت اقتصادی حال حاضر جهان، در سال جاری میلادی وضعیت دشواری را تجربه کند.در همین حال قیمت نفت عمدتا تحت تاثیر قطع روابط دیپلماتیک تهران و ریاض بیش از دو درصد افزایش پیدا کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

 

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

GBP

بنا بر داده های رسمی، اقتصاد بریتانیا در نیمه اول سال ۲۰۱۵ میلادی با سرعتی کندتر از آنچه پیش بینی شده بود رشد کرده است.بنا بر اعلام مرکز ملی آمار بریتانیا، نرخ رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال از میزان پیش بینی شده کمتر بوده است. تولید ناخالص داخلی بریتانیا طی ماههای ژوئیه تا سپتامبر تنها ۰.۴٪ رشد کرده که ۰.۱ درصد کمتر از نرخ رشد در سه ماهه دوم یعنی آوریل تا ژوئن است.در مقابل، طی سه ماهه سوم سال با توجه به افزایش قدرت خرید بریتانیایی ها، میزان تقاضای داخلی افزایش یافته است. تورم صفر و افزایش سطح دستمزدها عمده دلایل افزایش قدرت خرید ساکنان این کشور بوده است.در این دوره میزان کسری بودجه بریتانیا نیز در همان سطح ۲.۱ درصد باقی مانده و تغییری نکرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

رویدادهای غیر منتظره زیادی در سال جاری بازارهای جهانی را به لرزه در آورد. نوسانات بازارهای ارز، بسته های محرک اقتصادی در اروپا، دوشنبه سیاه در چین و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در پایان سال، و سقوط قیمت نفت.. همه اتفاقاتی بودند که بازارها را تحت تاثیر قرار دادند. در این ویژه برنامه مجله بازرگانی خاورمیانه مروری می کنیم بر تمام این اتفاقات و درمورد پیش بینی های بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای سال آینده میلادی با کارشناس برنامه نورالدین الحموری از ابوظبی بحث می کنیم.

یورونیوز: شما در طول سال با ما بودید و خیلی از اتفاقات مهم سال را برای ما تفسیر کردید. خیلی خلاصه وضعیت بازارها در سال گذشته را چطور توصیف می کنید؟

نورالدین الحموری: «اگر بخواهیم خیلی خلاصه بگویم سال گذشته سالی بی ثبات بود پر از رخدادهای غیرمنتظره با تأثیر منفی بر بازارها و اقتصاد جهانی.»

وضعیت اقتصاد ایالات متحده آمریکا بعد از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی

به نظر می رسد اجماعی بین تحلیلگران اقتصادی برقرار بود. از ایالات متحده شروع کنیم. در رخدادی تاریخی بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بالا برد، اما حرف ها و نگرانی های طولانی در باره نرخ بهره به ناپایداری وضع بازار سهام در کشورهای نوظهور و بازارهای جهانی سهام دامن زد و شاهد حدود ۱۱% افزایش نرخ برابری دلار بودیم. نرخ تورم در امریکا هنوز کم تر از هدف بانک مرکزی این کشور است.

یورو نیوز: بعد از افزایش نرخ بهره بانکی چه چیزی در انتظار اقتصاد آمریکاست؟ مرحله بعدی برای بانک مرکزی این کشور چیست؟

نورالدین الحموری: «چنانچه ارزش دلار آمریکا همچنان در سال ۲۰۱۶ بالا برود، به نظر می رسد که اقتصاد آمریکا تحت فشار قرار خواهد گرفت. بویژه از نظر رشد اقتصادی و نرخ تورم که منجر خواهد شد که فدرال رزرو قبل از اتخاذ هر تصمیم جدید برای تشدید سیاستهای خود، تامل کند. مگر اینکه اوضاع طور دیگری پیش برود. برآورد ما از سیاست های فدرال رزرو این است که این بانک زمان مناسبی را برای افزایش نرخ بهره انتخاب کرد. در حال حاضر پس از افزایش نرخ بهره سپرده ها، فدرال رزرو گوش به زنگ است و تمام آمار و ارقام و تحولات اقتصادی را به دقت زیر نظر دارد و هر نوع سیاستگذاری بعدی فدرال رزرو بر اساس این داده های اقتصادی خواهد بود.»

“دوشنبه سیاه” آسیا و سیاستهای پولی منطقه پولی یورو

به نظر می رسد لزوم رعایت احتیاط محدود به آمریکا نیست ودرباره اروپا هم باید محتاط بود. بانک مرکزی اروپا، برنامه خرید اوراق قرضه دولتی را در ماه مارس آغاز کرد. در واقع امسال برای ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا سال سختی بود. ماریو دراگی امید داشت که بسته های محرک اقتصادی این نهاد، اقتصاد منطقه پولی یورو و را به حرکت در آورد و با این امید از سیاست های بانک دفاع می کرد. از آغاز سال تا کنون نرخ برابری یورو حدود ۱۳% کاهش داشته است و اخیراً نشانه های مثبتی در نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی و همچنین وضع بازار کار دیده می شود.

یورونیوز: آیا برنامه خرید اوراق قرضه دولتی می تواند در منطقه یورو تأثیر گذار باشد. وضعیت اقتصاد اروپا سال آینده چه خواهد بود؟

نورالدین الحموری: «سیاست های بانک مرکزی اروپا درست بود. بانک در لحظه مناسب تصمیمات درست اتخاذ کرد و نشانه های بهبود اقتصادی هشت ماه پس از آغاز برنامه خرید اوراق بها دار نمایان شد. کاهش نرخ برابری یورو همراه با بسته ها ی محرک اقتصادی بانک مرکزی اروپا احتمالاً برای به ثبات رساندن وضعیت اقتصادی و بهبود آن در سال ۲۰۱۶ کافی خواهد بود. ما فکر می کنیم که اقتصاد اروپا وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد اما اگر رشد اقتصادی در جهان همچنان کندتر شود مشکلاتی پیش خواهد آمد و دستکم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ تأثیر منفی بر بازارهای اروپا خواهد داشت. خوب است اشاره کنیم که احتمال دارد بانک مرکزی بریتانیا نرخ بهره اش را در سال ۲۰۱۶ افزایش دهد که می تواند عاملی در افزایش فشار بر سهام بریتانیا و اروپا شود.»

در “دوشنبه سیاه” سهام چین با افت شدید همراه بود و فروش بی سابقه سهام چین در بازارهای آسیا و بازارهای جهانی را به همراه داشت. با وجود سیاست های چین برای تند کردن چرخ اقتصاد، رشد اقتصاد هم چنان کندتر می شود اما یوان چین وارد سبد ارزهای ذخیره (بین المللی) شد. ژاپن نتوانست از وضعیت کسادی اقتصاد خارج شود.

یورونیوز: چه وضعیتی برای سهام و ارزهای آسیایی در سال ۲۰۱۶ پیش بینی می کنید؟

نورالدین الحموری: «علی رغم همه حرف ها در طول سال در باره ی کند شدن رشد اقتصاد چین که ما فکر می کنیم کندشدنی سالم و عادی است، یوان با وزن ۱۱% وارد سبد ارزهای ذخیره (بین المللی) شد. همین برای این که بدانیم چه قدر وضع اقتصاد چین مستحکم است کافی است. ما اعتقاد داریم که در طول سال آینده اقتصاد چین قوی تر خواهد شد و در درازمدت جذابیت بازار چین برای خرید کالا و سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد به ویژه پس از این که قرار گرفتن یوان چین در مجموعه ارزهای ذخیره (بین المللی) تثبیت شود. انتظار می رود در پنج سال آینده بیش از یک هزار میلیارد دلار وارد بازار چین شود. در این بین خیلی ها هم به بازار ژاپن فکر می کنند. علی رغم آمار و ارقام منفی در سه ماهه ی سوم سال به نظر می رسد آمار مربوط به سه ماهه ی چهارم بهتر باشند. در سال آینده به ین ژاپن امیدواریم و فکر می کنیم در سال ۲۰۱۶ عملکرد ین ژاپن در قیاس با سبد ارزهای بین المللی خیلی خوب باشد.»

قیمت پایین نفت و بازارهای خاورمیانه

تنشهای ژئوپولیتیک در سال ۲۰۱۵ زیاد بود اما مهم ترین رخداد برای بازارهای منطقه کاهش شدید قیمت نفت وانفعال اوپک در واکنش به عرضه بیش از تقاضای نفت در بازارهای جهانی بود. از سوی دیگر امسال ایران توافق نامه ای تاریخی را امضا کرد که به دوران تحریم های اقتصادی پایان می دهد. بازارهای سهام کشورهای خاورمیانه ها نامزد دریافت جایزه بدترین عملکرد از سال ۲۰۰۹ تا کنون شده است.

یورونیوز: برای قیمت نفت و وضعیت بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا چه پیش بینی هایی می شود؟

نورالدین الحموری: «عوامل دخیل در کاهش قیمت نفت تأثیرشان را گذاشته اند. قیمت نفت خیلی پایین آمد و به سطحی رسیده که از ۲۰۰۸ تا کنون سابقه نداشته است. اما اگر به گذشته نگاه کنیم قیمت نفت خام قبل از افزایش پیوسته و رسیدن به قیمت هربشکه صد دلار در همین حدود بود. بنابراین فکر می کنیم که احتمال دارد بازار نفت درسال ۲۰۱۶ به ثبات برسد و قیمت نفت هم بیشتر شود. خوب است اشاره کنیم که اگر فشار روی قیمت نفت ادامه پیدا کند اوپک ممکن است نشست اضطراری برگزار کنید به ویژه همان طور که بسیاری از اعضای اوپک می گویند وقتی که تولیدات نفت ایران وارد بازار شود. فشار بر بازارهای سهام خاورمیانه و شمال افریقا در سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت. اما برغم تنش های مداوم ژئوپلتیکی در پنج سال گذشته شاهد بودیم که ارزش این سهام پس از هر افت در سال گذشته به سرعت به ارزش قبلی خود بازگشت. بنابراین ارزش سهام در بازارهای این منطقه هم به احتمال زیاد به پایین ترین سطح خود رسیده و به همین دلیل جذابیت زیادی برای بعضی خریداران سهام خواهد داشت و در گذشته هم شاهد چنین وضعیتی بوده ایم.»

یورونیوز: سرمایه گذاران سراسر جهان بعد از این سال پر دردسر خواستهای متعددی دارند. در زمینه تجارت، سرمایه گذارها در سال ۲۰۱۶ چه چیزهایی را باید در نظر داشته باشند؟

نورالدین الحموری: «در تجارت ارز به نظر ما در سال آینده سرمایه گذاری در ین ژاپن ترجیح دارد. بازرگانان باید با دقت ارقام اقتصادی را از نزدیک دنبال کنند به خصوص آمار مربوط به اقتصاد امریکا را. هنوز نمی دانیم افزایش نرخ بهره بر اقتصاد امریکا و به ویژه بر بازار اوراق قرضهض چه تأثیری خواهد گذاشت. مهم ترین اینها «اوراق قرضه پربازده» است که بیشتر به بخش انرژی مربوط می شود. باید آعداد و آمار اقتصادی را به دقت دنبال کرد چون تأثیر رخدادهای اقتصادی بیشتر از گذشته خواهد بود. سه ماهه اول سال آینده چالش های زیاد به همراه دارد و نقاط ابهام فراون است از جمله سوددهی شرکت های سراسر جهان در اقتصادی که رشدش کند می شود و همینطور بی ثباتی قیمت نفت. بنابراین تجار باید هر روز وقت بگذارند تا در باره ی چرخه ی تجاری روزانه و میان مدت شان تصمیم های مهم بگیرند.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

قیمت نفت برنت دریای شمال روز دوشنبه در اوایل کار بازار معاملات نفتی با ۲ درصد کاهش به رقم ۳۶ دلار ۱۳ سنت در ازای هر بشکه رسیده است. این اولین بار از سال ۲۰۰۴ است که قیمت نفت برنت به این رقم می رسد. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا نیز ۳۴ دلار و ۳۲ سنت در این بازارها معامله شده است.حجم بالای تولید نفت و عرضه طلای سیاه همچنین عدم افزایش میزان تقاضا به سقوط قیمت نفت دامن زده است. از سوی دیگر، بازار نگران افزایش حجم تولید و صادرات ایران، یکی از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک است. مقامات این کشور بارها از افزایش روند تولید روزانه در صورت حذف کامل تحریمهای بین المللی سخن به میان آورده اند.تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره این نهاد و به دنبال آن، بالا رفتن ارزش دلار نیز در کاهش مجدد قیمت نفت در بازار که معاملات آن با واحد پولی ایالات متحده صورت می گیرد نقش داشته است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا