شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید یورو با وجود افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه سقوط کرد
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


یورو با وجود افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه سقوط کرد

دیروز باوجود افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان، شاهد تضعیف ارزش یورو بودیم. یورو به پایین‌ترین سطح ۱۴ سال اخیر در برابر دلار آمریکا رسیده است. افزایش تقاضا برای دلار دلیل اصلی کاهش نرخ برابری EUR/USD است. گزارش‌های اقتصادی دیروز ناحیه یورو هم مبهم بودند.درعین‌حال، دیروز بیانیه پولی بانک مرکزی سوئیس هم منتشر شد. نرخ بهره سوئیس بدون تغییر در منفی ۰٫۷۵ درصد باقی ماند، اما رئیس بانک مرکزی بر ضرورت مداخله بانک مرکزی در بازار و باقی ماندن نرخ بهره در محدوده منفی تأکید کرد و اعلام کرد که ارزش فرانک در بازار به‌طور قابل‌توجهی بیش از مقدار واقعی قیمت‌گذاری شده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

پوند تحت تاثیر دیدگاه های منفی بانک مرکزی قرار گرفت

دیروز پوند از سوی تقاضای دلار آمریکا و همچنین بیانیه پولی بانک مرکزی انگلستان تحت‌فشار قرار گرفت و به زیر ۱٫۲۵ دلار سقوط کرد.

درحالی‌که گزارش‌های دیروز اقتصادی انگلستان بهتر از پیش‌بینی‌ها بودند، اما بیانیه پولی بانک مرکزی هیچ نشانه‌ای از تمایل بانک به سیاست‌های انقباضی نداشت. بانک دوباره تکرار کرد که آستانه تحمل بانک در رابطه با نرخ تورم بالای ۲ درصد محدود است، اما اعلام کرد که انتظار می‌رود سرعت رشد نرخ تورم از مقدار پیش‌بینی‌شده ماه نوامبر پایین‌تر باشد. ظاهراً دلیل این موضوع، افزایش ارزش پوند بوده است.
این موضوع برای سقوط ارزش پوند در برابر دلار آمریکا کافی بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نشست تعیین نرخ بهره بانک مرکزی انگلستان – ۱۵:۳۰ به وقت تهران

امروز توجه بازار به نشست پولی بانک مرکزی انگلستان است. پیش‌بینی می‌شود که هیچ تغییری در سیاست‌های پولی بانک مرکزی روی ندهد، اما لحن بیانیه پولی و سخنان مارک کرنی (رئیس بانک مرکزی انگلستان) بر پوند تأثیر خواهد گذاشت. گزارش‌های اقتصادی اخیر انگلستان کمی مبهم بوده‌اند، اما به طور کلی اگر گزارش‌های اقتصادی انگلستان را از آخرین نشست پولی بانک تا به امروز در نظر بگیریم، شاهد بهبود کلی عملکرد اقتصادی انگلستان خواهیم بود. بازارهای سهام انگلستان هم عملکرد خوبی داشته‌اند، که این می‌تواند منجر به خوش‌بینی مارک کرنی نسبت به چشم‌انداز اقتصادی انگلستان شود. پیش‌بینی می‌شود که وی همچنان تأکید کند که آستانه تحمل بانک نسبت به افزایش نرخ تورم به بالای هدف ۲ درصدی محدود است، یعنی با افزایش نرخ تورم بانک مجبور به اتخاذ سیاست‌های انقباضی مثل افزایش نرخ بهره خواهد شد، تا مانع از افزایش بیش‌ازحد نرخ بهره شود و این می‌تواند تأثیر مثبتی بر پوند بگذارد.

زمانی که مارک کرنی چنین نظراتی را ابراز کرد، شاهد واکنش مثبت پوند بودیم، که شاید این اتفاق دوباره روی دهد. هر چه نظرات کرنی کمتر به سمت سیاست‌های انبساطی متمایل باشد، به همان میزان شاهد رشد پوند خواهیم بود، که شاید GBP/USD را به ۱٫۲۸ و EUR/GBP را به ۰٫۸۳ برساند. امروز شاخص خرده‌فروشی انگلستان هم منتشر می‌شود، که شاید خیلی مورد توجه بازار قرار نگیرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

نشست پولی بانک مرکزی سوئیس – ساعت ۱۲:۰۰ به وقت تهران

امروز بانک مرکزی سوئیس بیانیه پولی منتشر خواهد کرد. بازار انتظار دارد که نرخ بهره همچنان تا سال ۲۰۱۸ در سطوح منفی باقی بماند. سوئیس نسبت به نرخ ارز بسیار حساس است. اخیراً، EUR/CHF به زیر ۱٫۰۷ سقوط کرده، اما در حال حاضر در بالای این نرخ قرار دارد. رشد ارزش فرانک سوئیس برای بانک مرکزی این کشور خوشایند نیست. سوئیس کشوری صادرکننده است که افزایش ارزش پول ملی آن بر بخش صادرات و به کل اقتصاد کشور لطمه می‌زند. اخیراً یورو توانسته تا ۱٫۰۵ فرانک سوئیس برسد، اما دستورات خریدی در این محدوده وجود دارند که به‌وضوح مانع از سقوط بیشتر جفت ارز می‌شوند. اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک این محدوده شکسته شود. امروز گزارش‌های PMI ناحیه یورو هم منتشر خواهند شد که می‌توانند بر جفت ارز تأثیر بگذارند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

حمایت جنت یلن از افزایش سریعتر نرخ بهره در سال ۲۰۱۷

دیروز پس از انتشار بیانیه پولی فدرال رزرو آمریکا و سخنرانی جنت یلن در کنفرانس مطبوعاتی، دلار آمریکا به‌شدت در برابر ارزهای اصلی بازار تقویت شد. هیچ‌کس از افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره تعجبی نکرد، اما برآوردهای نرخ بهره‌ای مقامات فدرال رزرو (Dot Plot) نشانگر سه مرحله افزایش ۰٫۲۵ درصدی نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ بودند. طبق آخرین برآوردهایی که در ماه سپتامبر انجام‌شده بود، مقامات فدرال رزرو تنها به دنبال دو مرحله افزایش نرخ بهره بودند. این برآورد نرخ بهره‌ای بانک نشان می‌دهد که فدرال رزرو از ماه سپتامبر تا دسامبر بیشتر به سمت سیاست‌های انقباضی متمایل شده است. این موضوع ابتدا منجر به تقویت دلار آمریکا شد، اما پس از آن بازار با شک و تردید مواجه بود. سرمایه‌گذاران می‌ترسیدند که شاید جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا بدبینانه ظاهر شود و منجر به تضعیف دلار آمریکا شود. اما برخلاف انتظارات، جنت یلن از نظرات مقامات فدرال رزرو آمریکا دفاع کرد و با ابراز خوش‌بینی نسبت به اقتصاد آمریکا، از خریداران دلار آمریکا حمایت کرد. جنت یلن معتقد است که تغییر در Dot Plot یک تعدیل خیلی ملایم بوده است.

در حال حاضر طبق قیمت‌گذاری وجوه فدرال رزرو آمریکا، شانس افزایش نرخ بهره در ماه ژوئن ۲۰۱۷ به ۷۰ درصد رسیده و شانس افزایش نرخ بهره در نیمه دوم سال هم ۱۰۰ درصد است. پیش‌بینی می‌شود که USD/JPY به سمت ۱۲۰ حرکت کند، هرچند که شاید رسیدن جفت ارز به این محدوده تا سال ۲۰۱۷ به طول انجامد.
امروز گزارش‌های تورمی آمریکا را در پیش داریم که انتظار می‌رود تأثیری بر مومنتوم فعلی دلار آمریکا نگذارند. مومنتوم دلار آمریکا صعودی است، هرچند که شاید شاهد اصلاح‌های جزئی و کم‌عمق باشیم.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

shayanbourse

آخرین نشست سیاست پولی پرنفوذترین بانک مرکزی جهان سه‌شنبه آغاز شد و امشب با انتشار بیانیه‌ای پایان می‌یابد. ادامه رشد شاخص دلار در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که انتظار معامله‌گران تصویب رشد نرخ‌های بهره است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آیا پوند می تواند دوباره به مقاومت ۱٫۲۷ دلاری برگردد؟

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان دیروز اعلام کرد که فرآیند “BREXIT” می‌تواند بیشتر از دو سال طول بکشد. هاموند به قانون‌گذاران انگلستان اعلام کرد که دوره تعدیل‌ها پس از دو سال، به ثبات مالی انگلستان کمک خواهد کرد و همچنین به شرکت‌ها این اجازه را خواهد داد تا برای روابط آتی خود با اتحادیه اروپا آماده شوند. در همین راستا، نظرات اخیر وزیر BREXIT انگلستان هم از احتمال پرداخت‌های بودجه‌ای انگلیس به اتحادیه اروپا جهت دسترسی به بازار واحد اتحادیه حکایت داشتند، نظرات هاموند هم از این سناریو حمایت می‌کنند، که می‌تواند به معنی خروج آرام انگلستان از اتحادیه اروپا باشد.

پوند در معاملات صبح دیروز اروپا و پیش از نظرات وزیر امور خارجه تقویت شد و GBP/USD توانست به بالای مقاومت ۱٫۲۶۳۰ دلاری صعود کند و درنهایت به مقاومت ۱٫۲۷ دلاری برسد. درنتیجه برخورد به این مقاومت، نرخ برابری تا حدودی تضعیف شد. با توجه به انتظارات خوش‌بینانه بازار نسبت به خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که مدتی شاهد رشد ارزش پوند در بازار باشیم، و حداقل تا پیش از نشست پولی بانک مرکزی انگلستان در روز پنجشنبه، نرخ برابری رشد کند. از این رو، می‌توان شاهد برخورد مجدد جفت ارز به مقاومت ۱٫۲۷ بود، که اگر این مقاومت با شکست قطعی همراه باشد، جفت ارز به سمت ۱٫۲۷۶۰ حرکت خواهد کرد. این سناریو از سوی اسیلاتورهای کوتاه‌مدت هم حمایت می‌شود. RSI در بالای خط ۵۰ واحدی قرار دارد و MACD در محدوده مثبت است و همچنین در بالای خط سیگنال قرارگرفته و صعودی است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رشد قیمت طلا در واکنش به گزارش چین و ضعف دلار آمریکا

در حال حاضر طلا در محدوده ۱۱۶۳ دلاری معامله می‌شود. در واکنش به عملکرد منفی شاخص‌های سهام و افزایش تقاضا برای دارایی‌های حافظ ارزش، به نظر می‌رسد که برگشت مثبت طلا همچنان ادامه دارد، به‌خصوص که در معاملات اخیر، دلار آمریکا به‌طور کلی تضعیف‌شده است.

علاوه بر این، گزارش خوب شاخص خرده‌فروشی و تولیدات صنعتی چین، نگرانی‌ها در رابطه با کندی رشد اقتصادی بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان را کاهش داد. که این موضوع توانست از قیمت طلا حمایت کند. بااین‌حال، تمرکز بازار به گزارش‌ها و رویدادهای اقتصادی آمریکاست. فردا نشست پولی کمیته فدرال رزرو آمریکا را در پیش داریم که تأثیر قابل‌توجهی بر بازار خواهد گذاشت.
اولین مقاومت طلا در ۱۱۶۷٫۷۵ قرار دارد، که اوج قبلی بازار است. بعد از آن هم مقاومت رُند ۱۱۷۰ دلاری را در پیش داریم. حمایت فعلی بازار هم در ۱۱۶۳ دلار قرار گرفته و در صورت شکست این محدوده، می‌توان انتظار حرکت طلا به کف چندین ماهه در ۱۱۵۳ دلار را داشت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

تضییع منافع ملی برای دریافت 60 میلیون دلار رشوه از توتال

توتال قرارداد مشاوره را با واسطه مشخص شده به وسیله مقام [نفتی سابق الذکر] منعقد کرد. در پی آن شرکت ملی نفت ایران قرارداد توسعه میدان سیری E و A را به توتال اعطاء کرد. . . . در 1997 در ارتباط با مذاکرات توتال با شرکت ملی نفت ایران برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی، ، توتال قرارداد مشاوره ای دیگری در جهت مقام مزبور، با واسطه دوم میبندد. بعد از مدتی در همان سال، قرارداد توتال با شرکت ملی نفت ایران، منعقد میگردد.

در بندهای e و g مورد 13 همین سند (صفحه 7)، تدریجی بودن این رشوه ها عیان می شود. بند e مربوط به قرارداد توسعه میدان سیری A و E و بند g مربوط به قرارداد توسعه فازهای 2 و 3 میدان پارس جنوبی است:

بر اساس قرار داد جامع و قرارداد درخواست خدمات مشاوره به دستور مقام ایرانی شرکت توتال حدودا شانزده میلیون دلار در خلال یک دوره دوسال و نیم به حساب معرفی شده به وسیله واسطه اول پرداخت کرده است.»

بر اساس این قراردادها به درخواست مقام ایرانی، شرکت توتال حدودا چهل و چهار میلیون دلار در خلال یک دوره هفت ساله به حساب معرفی شده به وسیله واسطه دوم پرداخت کرده است.»

در دهم جولای 1995 یا حوالی همان تاریخ توتال بین المللی اولین درخواست خدمات مشاوره ادعایی را با واسطه اول اجرا می کند که طی آن توتال موافقت کرد:
1) مبلغ 6 میلیون دلار در خلال 45 روز از اجرایی شدن قراداد توسعه میدان های سیری A و E پرداخت کند .
2) 500 هزار دلار برای هزینه ها پرداخت کند.
3) مبلغ 25 میلیون دلار در چهار قسط جداگانه همزمان با رسیدن هزینه های سرمایه ای به میزان معین پرداخت کند.
4) پرداخت های اضافی معادل پنج درصد کل هزینه های بالاتر از هزینه های سرمایه ای توافق شده درقرارداد.
5) پرداخت درصدی از کل فروش نفت و گاز بالاتر از یک قیمت معین.»(ص 8)[1]

در قرارداد پرداخت رشوه برای کسب امتیاز فاز 2 و 3 پارس جنوبی هم همین حیله بکار رفته است:
در 14 جولای 1997 یا حوالی آن، توتال بین المللی دومین درخواست خدمات مشاوره ادعایی را با واسطه دوم اجرا می کند که طی آن توتال می پذیرد:
1) 10 میلیون دلار طی 90 روز پرداخت کند.
2) مبلغ 30 میلیون دلار در چهار قسط جداگانه همزمان با رسیدن هزینه های سرمایه ای به میزان معین پرداخت کند.
3) حق مشاوره برابر یکی از این دو گزینه، هر کدام بیشتر است، پرداخت شود: الف. 4 درصد کل هزینه های سرمایه ای بالاتر از هزینه های سرمایه ای توافق شده در قرارداد یا ب. 60 میلیون دلار .
4) 10 میلیون دلار پرداخت اضافی یکجا.
همچنین در مورد 14 همین سند، بند های e، g، k، o، p، q، r، s و t جزئیات پرداخت های صورت گرفته، زمان و محل حساب های مبدا و مقصد را نشان داده و در بند u مورد 14 عنوان می شود که در بازه زمانی 10 جولای 1995 تا نوامبر 2004، در مجموع توتال حدود 60 میلیون دلار به فرد مورد نظر رشوه پرداخت کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

دانلود تحلیل تکنیکال هفته پنجاهم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته پنجاهم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته پنجاهم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تحلیل طلا بر اساس استراتژی حرکات قیمتی (Price Action)

باوجوداینکه طلا در معاملات دیروز به دلیل رشد ارزش دلار آمریکا سقوط کد، اما همچنان در دامنه محدود نوسانی چهارساعته بین ۱۱۶۱٫۹ و ۱۱۷۷٫۸ دلار قرار دارد. همان‌طور که در گزارش‌های قبلی هم اشاره شد، انتهای بالایی این محدوده از سوی ناحیه مقاومتی چهارساعته در ۱۱۸۲٫۴-۱۱۷۸٫۵ حمایت می‌شد. شکست نزولی این دامنه محدود نوسانی چهارساعته، می‌تواند مسیر نزولی بازار را تا ناحیه تقاضای چهارساعته در ۱۱۵۰٫۹-۱۱۴۵٫۱ هموار کند.

در حال حاضر، با توجه به کندل های هفتگی که در زیر ناحیه مقاومتی ۱۲۰۵٫۶-۱۱۸۱٫۳ قرار دارند، شانس ادامه حرکات نزولی وجود دارد. بااین‌حال، برای اینکه قدرت فروشندگان از ناحیه مقاومت هفتگی فعلی تائید شود، بایستی منتظر بسته شدن کندل روزانه در زیر حمایت روزانه ۱۱۶۹٫۸ ماند. این حرکت می‌تواند مسیر نزولی طلا را تا ناحیه تقاضای چهارساعته ۱۱۱۷٫۸-۱۱۰۸٫۲ هموار کند.
استراتژی: بر اساس مطالب بالا، بهتر است که منتظر بسته شدن نمودار چهارساعته در زیر نرخ بازگشایی دسامبر در ۱۱۷۲٫۹ ماند. این حرکت همراه با برخورد مجدد بازار به زیر ۱۱۷۲٫۹ در قالب مقاومت، می‌تواند نشانگر شکست احتمالی حمایت روزانه باشد. بااین‌حال، معامله چنین حرکتی بدون ریسک نخواهد بود. بهترین راه برای معامله این حرکت این است که منتظر بسته شدن کندل چهارساعته در زیر دامنه محدود نوسانی ماند و پس از برخورد مجدد به زیر کف قیمتی این محدوده و تشکیل کندل نزولی چهارساعته وارد معامله فروش شد. حد سود اول این معامله در ناحیه تقاضای چهارساعته ۱۱۵۰٫۹-۱۱۴۵٫۱ قرار دارد.
معامله فروش: منتظر بسته شدن کندل چهارساعته‌ای در زیر دامنه محدوده نوسانی چهارساعته ۱۱۶۱٫۹-۱۱۷۷٫۸ بمانید و در ادامه با برخورد مجدد بازار به زیر این دامنه و تشکیل کندل نزولی چهارساعته وارد معامله شوید، حد ضرر در بالای کندل نزولی قرار گیرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

سقوط ارزش یورو موجب افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت طلا شد

 به دنبال فروش گسترده یورو، ارزش دلار آمریکا افزایش یافت و منجر به افت قیمت طلا شد. در این میان افزایش نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا هم در رشد ارزش دلار آمریکا تأثیر داشتند.

 امروز قیمت طلا از محدوده ۱۱۷۰ دلاری با فشار فروش مواجه شد و به پایین‌ترین قیمت چهار روز اخیر در ۱۱۶۴٫۹۰ دلار رسید. روز پنجشنبه، قیمت طلا به دنبال رشد ارزش دلار آمریکا از محدوده ۱۱۷۸٫۶۸ دلاری سقوط کرد. شاخص دلار آمریکا هم با ۰٫۲۰ درصد افزایش به ۱۰۱٫۳۰ رسید، که بیشتر به دلیل سقوط EUR/USD بوده است.  در همین حال، طلا همچنان به دلیل رشد ۰٫۰۴۵ درصدی بازدهی اوراق ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا تحت‌فشار قرار گرفت. قیمت طلا به‌شدت تحت تأثیر حرکات قیمتی دلار آمریکا و بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

احتمالا تا سه ماه آینده حرکات پوند نوسانی خواهند بود

دیروز پوند انگلستان قربانی افزایش ارزش دلار آمریکا شد. دیروز هیچ گزارشی از انگلستان منتشر نشد، اما GBP/USD از میانگین متحرک ۱۰۰ روز سقوط کرد. پس از این اتفاق شاهد حرکات نوسانی و خنثی پوند در برابر یورو و دلار آمریکا بودیم. امروز آخرین روز برگزاری دادگاه عالی انگلستان است. درحالی‌که همچنان بر سر مداخله پارلمان در BREXIT پیش از اجرای ماده ۵۰ اختلاف وجود دارد، اما نخست‌وزیر انگلستان پیشنهاد انتشار برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را پیش از ماه مارس ۲۰۱۷ داده است (زمان اجرای ماده ۵۰). سیاست‌گذاران این پیشنهاد را پذیرفته‌اند، ازنظر سیاست‌گذاران، اگر دولت پیش از اجرای ماده ۵۰، یا همان شروع رسمی فرآیند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، برنامه BREXIT را در اختیار پارلمان قرار دهد، مجبور به بررسی دقیق‌تر و شفاف‌سازی فرآیند خروج خواهد بود. به همین دلیل، به نظر می‌رسد که فرآیند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا در طول سه ماه آینده شروع خواهد شد. با تعیین شدن تاریخ دقیق BREXIT، معاملات پوند انگلستان هم بسیار نوسانی خواهند بود، چون‌که سرمایه‌گذاران به دنبال ارزیابی اخبار مربوط به خروج “سخت” و “آرام” BREXIT خواهند بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا از دلار آمریکا حمایت کرد

دیروز دلار آمریکا در برابر همه ارزهای اصلی رشد کرد. افزایش بزرگ در نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا دلیل اصلی رشد ارزش دلار آمریکا بود. گزارش مدعیان بیکاری هم منتشر شد که از ۲۶۸ هزار واحد دور قبل، به ۲۵۸ هزار واحد کاهش‌یافته بود. امروز ارزیابی دانشگاه میشیگان از انتظارات و تمایلات مصرف‌کنندگان منتشر خواهد شد و با توجه به رشد بازارهای سهام آمریکا به اوج‌های تاریخی، احتمالاً شاهد خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به وضعیت فعلی و آینده اقتصادی آمریکا خواهیم بود. می‌توان تا هفته آینده انتظار ادامه رالی صعودی دلار آمریکا را داشت. هفته آینده توجه بازار به نشست فدرال رزرو آمریکا معطوف خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، تا مدت طولانی از تغییر نرخ بهره خودداری کند. در این میان بازارهای ژاپن به دلیل تضعیف ارزش ین و رشد تاریخی بازارهای سهام آمریکا بهبود یافته‌اند و عملکرد خوبی را نشان می‌دهند، به‌طوری که شاخص سهام نیکی هم افزایش‌یافته است. درست همان‌طور که کاهش بزرگ ارزش یورو به رشد اقتصادی ناحیه یورو کمک کرده، کاهش بزرگ ارزش ین ژاپن هم از اقتصاد این کشور حمایت خواهد کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

دلیل اصلی تضعیف ارزش پوند

دیروز ضعیف‌ترین ارز بازار، پوند انگلستان بود. گزارش‌های اقتصادی ضعیف انگلستان و اخبار مربوط به BREXIT عامل اصلی تضعیف پوند بودند. دولت انگلستان قبول کرده که برنامه خروج انگلستان از اتحادیه اروپا را تا انتهای ماه مارس ۲۰۱۷ معرفی کند. این حرکت دولت، تلاشی بوده تا منازعات موجود در این زمینه را کاهش دهد و همچنین از سوی مجلس عوام هم دچار مشکل نشود. انتشار برنامه BREXIT با توافق‌نامه برنامه زمانی دولت برای اجرای BREXIT همخوانی دارد، که از سوی سیاست‌گذاران انگلستان هم پذیرفته‌شده است. دیروز دو گزارش هم از انگلستان منتشر شد. گزارش محصولات تولیدی و صنعتی معمولاً تأثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارند، اما این دو شاخص از پیش‌بینی‌ها بسیار پایین‌تر بودند. تولیدات صنعتی به‌اندازه ۱٫۳ درصد کاهش داشت و شاخص تولید کارخانجات هم به جاری رشد ۰٫۲ درصد، کاهش ۰٫۹ درصدی را ثبت کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

محرک اصلی دلار آمریکا، تغییرات نرخ بازدهی اوراق خزانه داری است

دیروز دلار آمریکا به‌جز در برابر پوند، در برابر همه ارزهای اصلی بازار تضعیف شد. دیروز هیچ گزارش اقتصادی از آمریکا منتشرنشده و هیچ سخنرانی هم نبود. درواقع حرکات قیمتی دلار آمریکا ناشی از تغییرات بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا بود که تقریباً دیروز ۰٫۰۵ درصد کاهش یافت. نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری پس از رسیدن به اوج ۲٫۴۴۹ درصد در اول ماه دسامبر، به‌آرامی شروع به کاهش کرده‌اند و این هفته با نبود گزارش اقتصادی مهمی از آمریکا، می‌توان انتظار کاهش بیشتر نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری را داشت، که در پی آن USD/JPY با اصلاح بزرگ‌تری مواجه خواهد شد. اگر جفت ارز در انتهای هفته به ۱۱۳ هم برسد، جای تعجبی ندارد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رای منفی مردم ایتالیا به اصلاحات قانون اساسی و اعلام استعفای ماتئو رنتزی، نخست وزیر این کشور اجرای برنامه نجات مالی بانکهای دچار بحران همچون مونته دی پاسکی دی سینا را با اختلال مواجه خواهد کرد.در حال حاضر بدلیل تردید سرمایه گذاران اجرای پروژه افزایش سرمایه این نهاد تا سقف ۵ میلیارد یورو به حالت تعلیق درآمده است.کاتلین بروکس، مدیر تحقیقات شرکت سیتی ایندکس، ارائه دهنده خدمات مالی گفت: «مسلما برای بانکها خطرات بزرگی وجود دارد. با توجه به وضعیت بانکهای مونته دی پاسکی و یونیکردیت، اعتقاد داریم اگر دولت ایتالیا و مقامات اروپایی این نهادها را به حال خود رها کنند، مرتکب دیوانگی محض شده اند. زیرا در بخش بانکی اروپا جهنم بپا می شود.»بانک یونیکردیت نیز همانند مونته دی پاسکی با حجم زیادی از طلبهای دچار مشکل و اعطای وامهایی که بازپرداخت آنها با تاخیر بسیار زیاد مواجه شده معادل ۷۶ میلیارد یورو روبرو است.وامهای مشکل دار بخش بانکی ایتالیا جمعا به رقم ۳۶۰ میلیارد یورو می رسد. سقوط این بخش تاثیر انکارناپذیری برروی بخش بانکی اروپا خواهد داشت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

بهبود و تقویت وضعیت اقتصادی فرانسه قسمت مهم برنامه های انتخاباتی سال ۲۰۱۲ فرانسوا اولاند را تشکیل می داد.رییس جمهوری فرانسه چهار روز پیش از تصمیم خود مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ پرده برداشت، اکنون بررسی کارنامه اقتصادی وی حائز اهمیت است.در زمان آغاز دوران ریاست جمهوری آقای اولاند یعنی ماه مه سال ۲۰۱۲ نرخ بیکاری فرانسه به رقم ۹.۳ درصد جمعیت فعال این کشور می رسید. در سه ماهه سوم سال جاری این نرخ ۹.۷ درصد گزارش شده است. وی در سال ۲۰۱۲ متعهد شده بود جهت منهنی بیکاری کشور را تغییر دهد، طی دو ماه اخیر نرخ بیکاری روند نزولی به خود گرفت.از سوی دیگر تغییرات در قانون کار نیز اعتراض و تظاهرات شمار زیادی از مردم را درپی داشت.افزایش میزان مالیاتها موضوع دیگری بود که مردم فرانسه را ناراضی کرده بود. ۴۷.۹ درصد درآمد دولت فرانسه از مالیاتها است. این رقم از میانگین اتحادیه اروپا با ۴۰ درصد و حوزه پولی یورو با ۴۱.۴ درصد بالاتر است.روزنامه لوموند در گزارشی تصریح کرده از زمان انتخاب فرانسوا اولاند در سال ۲۰۱۲ میزان مالیات بر درآمد روندی صعودی داشته است.اما رشد اقتصادی کشور از دیگر موضوعات مهمی است که در کارنامه رییس جمهوری فرانسه مورد توجه قرار می گیرد. براساس پیس بینی های موسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۶ به رقم ۱.۱ درصد خواهد رسید. منابع دولتی رشد اقتصادی کشور را ۱.۴ درصد ارزیابی کرده اند.در نهایت فرانسوا اولاند به وعده انتخاباتی خود مبنی بر اشتغالزایی تا سقف ۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش آموزش و پرورش عمل کرد.در بخش امنیت نیز بدلیل حملات تروریستی افزایش حجم اشتغالزایی به رقم بیش از ۱۵ هزار فرصت شغلی رسید.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

وزیران دارایی حوزه پول یورو، یوروگروپ با کاهش اندک حجم بدهی های یونان موافقت کردند. بدهی های آتن به رقم ۳۲۳ میلیارد یورو معادل ۱۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می رسد.دولت یونان نیز از اراده خود برای ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول جهت رسیدن به یک توافق بر سر دومین طرح ساماندهی به اوضاع اقتصادی کشور خبر داده است. همزمان این کشور مخالفت خود را با ادامه اجرای تدابیر ریاضتی پس از سال ۲۰۱۸ اعلام کرده است. نهایی شدن این طرح شرط واریز کمکهای مالی و وام به آتن است.ناپلئون ماراوجیاس، استاد اقتصاد اعتقاد دارد: «به هر شکلی که دومین برنامه بهبود اوضاع اقتصادی کشور نهایی شود، در امور تغییرات مثبت ایجاد خواهد شد. از جمله بهبود وضعیت سرمایه گذاری، شرکت در برنامه تسهیل کمی و بازگشت به بازارهای مالی. تا دو سال آینده تاثیر آنرا در کیف پولمان احساس خواهیم کرد حتی اگر به شکوفایی اقتصادی نرسیم.»مازاد بودجه ای برای یونان در میان مدت معادل ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی تعیین شده است. آتن تقاضا کرده پس از سال ۲۰۱۸ این رقم کاهش یابد.سیملا توخدیدو، خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «آلکسیس سیپراس، نخست وزیر در ماه ژوئن گفته بود: “اگر می خواهیم با سقوط اقتصاد یونان مواجه نشویم رسیدن به رقم ۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی بعنوان مازاد بودجه غیرممکن است.” امروز دولت با چرخش ۱۸۰ درجه ای بدنبال رسیدن به این هدف است.»از دیدگاه کارشناسان، اجرای برنامه های ریاضتی و افزایش مالیاتها برای رسیدن به اهدافی که بستانکاران تعیین کرده اند، وضعیت اقتصادی را با بحران روبرو می کند.مایکل ماسوراکیس، اقتصاددان ارشد فدراسیون شرکتهای یونان می گوید: «در سال ۲۰۱۷ پیش بینی می کنیم میزان مالیاتهای جدید به رقم ۲.۵ میلیون یورو برسد. نسبت به تاثیر این مالیاتها بر روی فعالیتهای اقتصادی نگران هستیم. هر دولتی که سعی دارد به اهداف بلند پروازانه برسد فشار مالیاتی بر مردم را افزایش می دهد و این خطر بزرگی برای اقتصاد یونان محسوب می شود.»

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

فدرال ریزرو

دیروز دلار آمریکا در برابر یورو تضعیف شد، اما در برابر اکثر ارزهای اصلی بازار بدون تغییر باقی ماند. گزارش خوب ISM بخش غیر تولیدی آمریکا به دلار کمک کرد، اما نوسانات شدیدی در USD/JPY شاهد بودیم که دیروز تا ۱۱۳٫۲۰ هم پایین آمد. به احتمال زیاد سرمایه‌گذاران از رشد قوی فعالیت‌های خدماتی آمریکا که در ۱۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده، متعجب نشده‌اند. در سخنرانی مقامات فدرال رزرو هم شاهد حمایت بولارد، دادلی و اوانز از افزایش نرخ بهره بودیم، اما دادلی اعلام کرد که تنها یک مرحله افزایش در نرخ بهره کافی است، این یعنی شاید بانک مرکزی آمریکا پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، مدتی از تغییر نرخ بهره خودداری کند. امروز گزارش تراز تجاری آمریکا منتشر خواهد شد و در حالی که فعالیت‌های تولیدی افزایش‌یافته اند، انتظار می‌رود که رشد ارزش دلار آمریکا بر فعالیت‌های تجاری تأثیر منفی گذاشته باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آغاز بررسی مسئله BREXIT در دادگاه عالی انگلستان

پوند انگلستان بدون تغییر در برابر دلار آمریکا روز را به پایان رساند، اما در برابر یورو تضعیف شد. به خاطر گزارش قوی PMI بخش خدماتی انگلستان، یورو توانست موقعیت خود را در برابر دلار آمریکا حفظ کند. رئیس بانک مرکزی انگلستان، مارک کرنی هم از پوند حمایت کرد. نظرات وی نشان می‌دهند که رشد اقتصادی انگلستان در جریان است و شرایط مالی هم رو به بهبود گذاشته است. از امروز بررسی مداخله پارلمان انگلستان در مسئله BREXIT هم در دادگاه عالی انگلستان شروع خواهد شد. رئیس دادگاه عالی انگلستان دیروز اعلام کرد که تصمیم‌گیری بر اساس قانون خواهد بود و تحت تأثیر مسائل سیاسی پیرامون BREXIT قرار نخواهد گرفت. این جلسات چند روز طول خواهند کشید و انتظار نمی‌رود که تا ۲۰۱۷ تصمیم نهایی اعلام شود. هر خبری از دادگاه عالی انگلستان بر بازار تأثیر خواهد گذاشت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

تحلیل طلا

 

 طلا از پایین‌ترین سطوح قیمتی ده‌ماهه اخیر به سمت بالا برگشته و به نظر می‌رسد که در میان جریانات ملایم ریسک گریزی در بازار با حمایت مواجه است. بازارهای سهام آسیا در محدوده مثبت قرار دارند، در حالی که قیمت نفت خام همراه با قیمت مس به حرکات نزولی ادامه می‌دهند.علاوه بر این، برگشت منفی دلار آمریکا در بازار از رشد قیمت طلا حمایت کرده است. پایین آمدن ارزش دلار آمریکا موجب می‌شود تا قیمت طلا برای سایر ارزهای جهانی ارزان شود. در همین حال، بازار به طور کلی به همه‌پرسی اخیر ایتالیا بی‌توجهی کرده است و به همین دلیل تمرکز بازار به سمت نشست هفته آینده کمیته فدرال رزرو آمریکا برگشته است. انتظار می‌رود که نرخ بهره آمریکا در نشست پیش روی به‌اندازه ۰٫۲۵ درصد افزایش یابد. به همین دلیل، برگشت مثبت قیمتی طلا به احتمال زیاد موقتی خواهد

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

بخش خرده فروشی در حوزه پولی یورو در ماه اکتبر سال جاری نسبت به ماه پیش از آن رشد ۱.۱درصدی داشته است. در بازه زمانی یک ساله نیز این رشد ۲.۴ درصد گزارش شده است.رشد ۲.۳ درصدی بخش محصولات و تولیدات غیرخوراکی در بالارفتن آمار خرده فروشیی در حوزه پولی یورو نقش داشته است.افزایش فعالیتهای خرده فروشی نشان دهنده بالارفتن آمار مصرف داخلی منطقه است. این شاخص می تواند در افزایش آهنگ رشد اقتصاد حوزه پولی یورو نقش مهمی داشته باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا به پایین ترین حد خود طی ۹ سال اخیر رسیده و ۴.۶ درصد جمعیت فعال این کشور را شامل می شود. در عرض یک ماه ۰.۳ درصد از نرخ بیکاری در آمریکا کاسته شده است.از سوی دیگر اقتصاد ایالات متحده در ماه نوامبر سال جاری ۱۷۸ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. رشد اشتغالزایی نسبت به ماه اکتبر ۳۶ هزار موقعیت شغلی گزارش شده است.این آمار و ارقام مثبت بازار کار در نشست اواسط ماه دسامبر سال جاری بانک مرکزی آمریکا بررسی خواهد شد. سیاستگذاران این نهاد با توجه به شاخصهای دیگر اقتصادی نسبت به ایجاد تغییر در سیاستهای پولی خود از جمله در نرخ بهره تصمیم گیری خواهند کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

در آستانه برگزاری دو رویداد مهم در اروپا یعنی همه پرسی درباره اصلاحات قانون اساسی در ایتالیا و انتخابات ریاست جمهوری در اتریش آشفتگی بر بازارهای بورس اروپایی حاکم بوده است.ارزش سهام در پایان کار روز جمعه بازار بورس لندن افتی معادل ۰.۳۳ درصد داشته است. این افت ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت ۰.۲ درصد گزارش شده است.رابرت هالور، کارشناس بادربانک آلمان گفت: «با خطر سرایت بحران روبرو هستیم. اگر بعنوان مثال ایتالیا دچار مشکل شود و پس از برگزاری همه پرسی انتخاباتی دیگر لازم باشد، ویروس می تواند به سایر کشورها نیز سرایت کند. یونان، پرتغال، اسپانیا و حتی فرانسه. نرخ بهره استقراض دولتی بالا رفته و خطر بخش بانکی را تهدید خواهد کرد. از نهادی مانند بانک مرکزی اروپا نیز کمک خواسته می شود.»انتشار آمار مثبت از بازار کار در ایالات متحده آمریکا و بالارفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانک مرکزی این کشور در اجلاس سیزدهم و چهاردهم دسامبر سال جاری دیگر عامل افت ارزش سهام در تالارهای بورس اروپایی بوده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

اقتصاد آمریکا

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، هم دلار آمریکا و هم شاخص‌های سهام این کشور حرکت قابل‌توجهی را شروع کردند. نوسانات اخیر شاخص‌های سهام و دلار آمریکا در بالاترین سطوح، می‌توانند شرایط را برای رالی قوی فراهم کنند. در حال حاضر دلار آمریکا در بالاترین سطح ۱۳ سال اخیر نوسان می‌کند و شاخص سهام S&P 500 هم در بالاترین سطح تاریخی قرار دارد. البته این یک روی سکه است. روی دیگر سکه می‌تواند تضعیف تمایلات صعودی سرمایه‌گذاران به دلیل نشانه‌های بی‌ثباتی بازار باشد. درنهایت، هر دو شاخص سهام و دلار آمریکا هفته را ضعیف به پایان رساندند. هر دو شاخص پایین‌تر از اوج‌های اخیر بسته شدند و الگوهای تکنیکال نگران‌کننده‌ای ایجاد کردند. تمرکز اصلی دلار آمریکا به مسیر آتی نرخ بهره ‌این کشور است. احتمال اینکه انتظارات نرخ بهره‌ای سرمایه‌گذاران تا نشست ۱۴ دسامبر (نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا) کاهش یابد وجود دارد. به احتمال زیاد انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه‌های پس از دسامبر تضعیف خواهد شد و رالی صعودی اخیر هم که ناشی از پیروزی ترامپ بود، مومنتوم خود را از دست خواهد داد، در عین حال که حرکات رقبای دلار آمریکا هم شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

تحلیل نفت

هفته پیش، قیمت آتی نفت خام بیشترین رشد هفتگی را از سال ۲۰۰۹ تجربه کرد. به دنبال توافق نفتی اوپک (OPEC) مبنی بر کاهش سطح تولید نفت، قیمت این کالای استراتژیک هم افزایش یابد. کارتال نفتی اوپک به دنبال کاهش مازاد عرضه نفت و به تعادل رساندن قیمت آن است. بر اساس توافق نفتی اوپک، از ژانویه سال ۲۰۱۷، سطح تولید نفت به اندازه ۱٫۲ میلیون بشکه در روز یا ۳ درصد (از ۳۲٫۵ میلیون بشکه) کاهش خواهد یافت. همچنین روسیه به‌عنوان کشور غیر عضو اوپک هم قرار است که سطح تولید نفت خود را به‌تدریج کاهش دهد و در نیمه اول سال ۲۰۱۷، سطح تولید نفت روسیه به اندازه ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت. روز جمعه، قیمت نفت از سوی گزارش‌های نفتی روسیه تحت‌فشار قرار گرفت. طبق این گزارش‌ها، سطح تولید نفت روسیه در ماه نوامبر، به بالاترین سطح پس از فروش پاشی اتحاد جماهیر شوروی رسیده است. گزارش‌ها حکایت از این دارند که روسیه سطح تولید نفت در ماه نوامبر را مبنای کاهش سطح تولید نفت خود قرار خواهد داد.
در سایر گزارش‌های نفتی هفته گذشته، شرکت Baker Hughes، بزرگ‌ترین شرکت خدمات نفتی آمریکا گزارش داد که تعداد دکل‌های نفتی فعال آمریکا با سه واحد افزایش به ۴۷۷ واحد رسیده است. تعداد کل دکل‌های نفتی آمریکا نسبت به سال گذشته، برابر ۵۴۵ واحد بود. همچنین ضعف دلار آمریکا هم موجب شد تا قیمت نفت برای سایر ارزهای اصلی بازار ارزان شود و در نتیجه تقاضای نفت افزایش یابد.
قیمت آتی نفت خام سبک (WTI)، تحویل ماه ژانویه هفته را با ۱۲٫۲۰ درصد افزایش در ۵۱٫۶۸ درصد به پایان رساند. قیمت آتی نفت برنت هم با ۱۲٫۸۹ درصد افزایش، هفته را در ۵۴٫۴۶ دلار به پایان رساند.
پس از پایان نشست اوپک، توجه بازار به پیاده‌سازی و پیامدهای توافق نفتی معطوف شده است. سؤالات زیادی وجود دارند که بایستی به آن‌ها پاسخ داده شوند (مثل تعهد کشورهای غیر عضو اوپک در اجرای این توافق). به خاطر این شک و تردیدها، در روز نه دسامبر، نشستی میان اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر عضو این سازمان برگزار خواهد شد، تا جزئیات اجرای توافق مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.
روند این هفته بازار نفت خام به چشم‌انداز تکنیکال آن بستگی دارد. اگر هر گزارش خبری غیرمنتظره‌ای منتشر شود، احتمالاً به ضرر بازار خواهد بود. چون‌که شک و تردیدهای زیادی فضای بازار نفت خام را پر کرده‌اند و انتظار نمی‌رود که در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران اقدام به بالا بردن قیمت نفت کنند. به همین دلیل، به احتمال زیاد شاهد جریانات تثبیت سود (بستن قراردادهای خرید نفتی) در بازار خواهیم بود، که می‌تواند منجر به اصلاح منفی کوتاه‌مدت قیمت نفت شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تحلیل طلا

بر اساس ارزیابی سایت کیتکو (Kitco News)، اکثریت سرمایه‌گذاران خرد نسبت به روند قیمت طلا بدبین هستند، در حالی که اکثریت فعالین حرفه‌ای بازار انتظار افزایش قیمت طلا را دارند.
در ارزیابی قبلی، ۵۶ درصد فعالین حرفه‌ای بازار پیش‌بینی کرده بودند که قیمت طلا کاهش خواهد یافت. این اولین بار از ماه مه بود که فعالین حرفه‌ای بازار رأی به کاهش قیمت طلا داده بودند. در واقع پیش‌بینی آن‌ها درست بود، به طوری که قیمت آتی تحویل ماه فوریه بورس کالای نیویورک (COMEX) در ۱۱۷۹٫۲ دلار بسته شد. در حالی که هفته پیش حدود ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران خرد طرفدار روند صعودی طلا بودند.
بیست فعال حرفه‌ای بازار طلا در ارزیابی این هفته شرکت کردند. ۶۰ درصد فعالین حرفه‌ای پیش‌بینی افزایش قیمت طلا، ۲۵ درصد پیش‌بینی کاهش قیمت طلا و ۱۵ درصد هم پیش‌بینی می‌کنند که بازار طلا بدون روند خواهد بود.
در همین حال، ۱۰۷۰ سرمایه‌گذار خرد در ارزیابی آنلاین شرکت کردند. ۵۸ درصد طرفدار روند نزولی، ۳۳ درصد طرفدار روند صعودی و ۹ درصد هم طرفدار روند خنثی هستند.
اگر ارزیابی‌های کیتکو از اواسط ماه مه را در نظر بگیریم، فعالین حرفه‌ای ۲۱ هفته متوالی پیش‌بینی درست داشتند و تنها هفت بار پیش‌بینی آن‌ها اشتباه بود، یعنی دقت پیش‌بینی اکثریت فعالین حرفه‌ای بازار برابر ۷۵ درصد است. سرمایه‌گذاران خرد هم ۱۷ هفته پیش‌بینی درست و ۱۱ هفته پیش‌بینی غلط داشتند. دقت پیش‌بینی اکثریت سرمایه‌گذاران خرد هم برابر ۶۱ درصد است.


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ادامه مطلب...
ارسال توسط شایان دیبا

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و نهم 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و نهم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و نهم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

آخرین ارزیابی های وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا نشان می دهد رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ بالاتر از پیش بینی ها بوده و به رقم ۳.۲ درصد رسیده است.این بهترین آمار رشد اقتصادی آمریکا از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ محسوب می شود.رشد نسبتا بالای مصرف داخلی عامل محرک رشد اقتصادی ایالات متحده معرفی شده است. مصرف داخلی در این زمان رشدی معادل ۲.۸ درصد داشته است.بانک مرکزی آمریکا پیش بینی می کند میانگین رشد اقتصادی کشور تا پایان سال ۲۰۱۶ به رقم ۱.۸ درصد برسد.این نهاد در اواسط ماه دسامبر سال جاری نشست دو روزه ای برگزار خواهد کرد. در این جلسات شاخصهای مهم اقتصادی بررسی می شوند و درباره ایجاد تغییر و یا عدم تغییر در سیاستهای پولی بانک مرکزی اتخاذ تصمیم خواهد شد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

 

داده های دفتر آمار کمیسیون اروپا نشان می دهد نرخ تورم در حوزه پولی یورو در ماه نوامبر نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ رشد ۰.۶ درصدی داشته که بالاترین نرخ طی ۳۱ ماه اخیر محسوب می شود. این نرخ نسبت به ماه اکتبر سال جاری نیز ۰.۱ درصد افزایش دارد.این خبر خوبی برای سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا است که با اجرای تدابیر حمایتی در حوزه پولی یورو با نرخ تورم بسیار پایین در این منطقه مقابله می کنند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

بانک مرکزی اروپا می گوید آماده است موقتا میزان بازخرید اوراق قرضه دولتی ایتالیا را افزایش دهد. این نهاد برای مقابله با شوک احتمالی پس از برگزاری همه پرسی چهارم دسامبر درباره اصلاحات قانون اساسی، اجرای این برنامه حمایتی را در دستور کار قرار داده است.ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا گفت: «رشد اقتصادی حوزه پولی یورو علیرغم تردیدهای اقتصادی و سیاسی آهنگی کند اما منظم دارد. این روند مثبت باید ادامه داشته باشد، بویژه با کمک سیاستهای پولی بانک مرکزی اروپا.»با نزدیک شدن تاریخ همه پرسی تردید بازار و سرمایه گذاران نسبت به ثبات سیاسی اقتصادی در ایتالیا بیشتر شده است. طی چند روز اخیر فروش اوراق قرضه دولتی این کشور از طرف سرمایه گذاران روندی صعودی داشته است. این موضوع نرخ بهره این اوراق را از ۱.۷۰ درصد به ۲ درصد رسانده است.از سوی دیگر ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا سعی دارد آرامش را به بازار بازگرداند: «ما به بازارهای مالی این موضوع را می گوییم که همواره اعمال اصلاحات اساسی، اولویت را برای آینده ایتالیا تشکیل می دهد. این موضوعی است که به تایید همگان رسیده است. ما اعتقاد داریم کشور به اصلاحات اساسی نیاز دارد.»نخست وزیر ایتالیا اعلام کرده در صورتی که به اصلاحات رای منفی داده شود از پست خود استعفا خواهد کرد. تنش سیاسی در ایتالیا می تواند روند نجات بانکهایی چون مونته دی پاسکی دی سینا را با اختلال همراه کند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک برسر کاهش سطح تولید نفت این سازمان با یکدیگر به یک توافق مهم رسیدند.عربستان سعودی، از جمله اعضای پرنفوذ اوپک تولید روزانه خود را کاهش خواهد داد و با استثنا قائل شدن برای ایران موافقت کرد.بدین ترتیب اوپک از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از تولید خود می کاهد و حجم تولید روزانه آن به ۳۲.۵ میلیون بشکه می رسد.محمد بن صالح الساده، رئیس دوره ای اوپک با شرکت در یک کنفرانس خبری در وین مقر این سازمان گفت: «اجرای توافق بدست آمده منوط به کاهش تولید روزانه کشورهای مهم تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک معادل ۶۰۰ هزار بشکه است. در این بین روسیه متعهد شده کاهش سطح تولید خود را به ۳۰۰ هزار بشکه در روز برساند.»در نشست وین برسر حجم تولید نفت ایران معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز توافق حاصل شده است.براساس توافق بدست آمده کشورهای لیبی و نیجریه نیز از کاهش سطح تولید خود معاف شدند.از سوی دیگر عضویت اندونزی در اوپک بدلیل مخالفت با این کاهش به حالت تعلیق درآمد. محمد هامل، رئیس هیئت مدیره اوپک در این رابطه گفت: «قرار بود اندونزی از حجم تولید خود بکاهد، اما این کشور مخالفت کرده است. بنابراین میزان کاهش تولید نفت این کشور بین سایر اعضا تقسیم شد.»اعضای اوپک در نشست ماه سپتامبر خود در الجزایر برای کاهش سطح تولید به توافقی مقدماتی رسیده بودند. این اولین بار از سال ۲۰۰۸ است که این سازمان تولید نفت خود را کاهش می دهد.قیمت نفت پس از انتشار این خبر افزایش یافت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

کاهش سطح تولید نفت اوپک چه تاثیری بر نفت و دلار کانادا خواهد گذاشت؟

پس از هفته‌ها مذاکره سخت و دشوار، درنهایت وزیران اوپک (OPEC) اعلام کردند که اعضا بر سر کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای نفت خام به توافق رسیده‌اند. بازار نفت در واکنش به این بیانیه رشد قوی را تجربه کرد. برخی از تحلیلگران امیدوار بودند که سطح تولید نفت اوپک به‌اندازه ۱٫۴ میلیون بشکه کاهش یابد، اما در روزهای اخیر شانس توافق نفتی پایین آمده بود، به همین خاطر توافق بر سر کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه‌ای هم امیدوارکننده بود. کشورهای تولیدکننده غیر عضو اوپک هم بایستی سطح تولید نفت خود را به‌اندازه ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند و در این میان ایران هم می‌تواند به افزایش سطح تولید نفت خود ادامه دهد. نتیجه این نشست نشان می‌دهد که تولیدکنندگان نفت در مبارزه با مازاد عرضه نفت و برگشت صعودی قیمت‌ها ناامید شده‌اند. سطوح فعلی نفت، ۵۰ درصد پایین‌تر از کف قیمتی ۲۰۱۴ است. این توافق به همراهی سایر تولیدکنندگان، مثل روسیه، بستگی دارد. روسیه اعلام کرده که تنها می‌تواند به‌طور ملایم سطح تولید نفت خود را کاهش دهد. درهرصورت، انتظار می‌رود که قیمت نفت در روزهای آینده افزایش یابد و USD/CAD هم سیر نزولی به خود بگیرد. دیروز گزارش GDP کانادا هم منتشر شد، که قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها بود. در حال حاضر تنها عاملی که از حرکات صعودی USD/CAD حمایت می‌کند، مابه‌التفاوت نرخ بازدهی آمریکا و کانادا است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

تاثیر تفاوت بازدهی اوراق قرضه آلمان و آمریکا بر EUR/USD

رشد دلار آمریکا موجب تضعیف یورو برای اولین بار در پنج روز معاملاتی اخیر شد. گزارش‌های اخیر ناحیه یورو تقریباً خوب بودند، به‌طوری‌که شاخص خرده‌فروشی آلمان در ماه اکتبر رشد قوی داشت. شاخص مخارج مصرف‌کنندگان هم رشد ۲٫۴ درصدی را ثبت کرد، که تقریباً دو برابر مقدار پیش‌بینی‌شده بازار بود. گزارش بیکاری آلمان هم نشان می‌داد که تعداد بیکاران به‌اندازه ۵ هزار نفر در ماه نوامبر افزایش‌یافته است و نرخ بیکاری هم در ۶ درصد باقی‌مانده است. این گزارش‌ها با نظرات مثبت اخیر رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی همخوانی دارد. ماریو دراگی معتقد است که اقتصاد ناحیه یورو با رشد ملایمی در جریان است و “روند مثبت و تدریجی شاخص‌های اقتصادی هم ادامه خواهد یافت.” یورو در برابر دلار آمریکا اندکی تضعیف شد، اما مابه‌التفاوت بازدهی اوراق قرضه ده‌ساله آلمان و آمریکا به‌شدت کاهش یافتند، که نشان از تشکیل اوج قیمتی میان‌مدت در EUR/USD دارد.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

دلیل اصلی تضعیف پوند انگلستان

جریانات تسویه‌حساب‌های مالی انتهای ماه، منجر به نوسان شدید در پوند انگلستان شد. دیروز تقویم اقتصادی انگلستان خالی بود، اما آخرین گزارش اقتصادی انگلستان، شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان، افت قوی را در ماه نوامبر ثبت کرده بود. شاخص GFK از منفی ۳ واحد به منفی ۸ واحد رسید، دلیل اصلی این افت شاخص، نگرانی‌ها از BREXIT است. شاخص چشم‌انداز اقتصادی هم از منفی ۱۷ واحد به منفی ۲۲ واحد سقوط کرد. امروز شاخص PMI بخش تولیدی انگلستان منتشر خواهد شد و با توجه به رشد قوی شاخص صنعتی CBI، انتظار می‌رود شاخص PMI ضعیف باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

چرا دلار های نیوزیلند و استرالیا تضعیف شدند؟

دیروز دلارهای استرالیا و نیوزیلند تحت‌فشار قرار داشتند. گزارش‌های اقتصادی ضعیف، رشد ارزش دلار آمریکا، کاهش قیمت طلا، سنگ‌آهن، فولاد و مس همگی از کاهش ارزش این دو ارز کالایی حمایت می‌کردند. در استرالیا، مجوزهای ساخت‌وساز منتشر شد، که به‌جای رشد ۲ درصدی، کاهش ۱۲ درصدی را ثبت کرد. در نیوزیلند، شاخص اطمینان کسب‌وکار منتشر شد که این شاخص هم ضعیف بود. بااین‌حال، دلار نیوزیلند توانست به خاطر نظرات مثبت رئیس بانک مرکزی نیوزیلند در برابر دلار آمریکا عملکرد خوبی را به نمایش بگذارد. رئیس بانک مرکزی نیوزیلند اعلام کرده که انتظار دارد تورم در ماه دسامبر به محدوده تعیین‌شده بانک برگردد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

قیمت جهانی طلا

به دنبال انتشار آمارهای مثبت و امیدوار کننده اقتصادی در آمریکا قیمت جهانی طلا در آغاز مبادلات امروز پنجشنبه به روند نزولی خود ادامه داده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 آیا شکست توافق اوپک می تواند منجر به افزایش قیمت طلا شود؟

باوجود اینکه GDP سه‌ماهه سوم آمریکا از پیش‌بینی‌ها بهتر بود، اما دلار آمریکا نتوانست موقعیت خود را در بالای ۱۰۰٫۰۰ واحد حفظ کند و درنتیجه طلا به محدوده ۱۱۹۰ دلار رسید.بیانیه پایانی اوپک امروز منتشر خواهد شد. عدم توافق اوپک می‌تواند منجر به سقوط قیمت نفت و به راه افتادن جریانات ریسک گریزی در بازار شود. که در این صورت سرمایه‌گذاران وارد بازار طلا یا سایر دارایی‌های حافظ ارزش خواهند شد. بایستی توجه کرد که اکثر دارایی‌ها حافظ ارزش بازار در وضعیت اشباع فروش قرار دارند.امروز گزارش ADP ماه نوامبر آمریکا و شاخص مخارج و درآمد شخصی مصرف‌کنندگان برای ماه اکتبر منتشر خواهند شد. این گزارش‌ها می‌توانند مثل گزارش دیروز GDP تأثیر محدودی بر بازار بگذارند، چون‌که در شرایط کنونی بازار خود را برای رشد قوی اقتصادی در دوره ریاست جمهوری ترامپ آماده کرده است.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

واکنش مثبت قیمت نفت خام سبک به نظرات وزیر نفت عراق

روز دوشنبه پس از اظهارنظرهای وزیر نفت عراق در رابطه با همکاری این کشور با اوپک جهت توافق نفتی، موجب رشد قیمت نفت خام سبک (WTI) شد. قیمت نفت خام سبک به بالای ۴۷٫۰۰ دلار برگشته و به مقاومت ۴۸٫۰۰ دلاری برخورد کرده است. در ادامه، قیمت نفت کاهش یافت و در نزدیکی حمایت ۴۷٫۰۰ دلاری به تعادل رسید. با توجه به اینکه قیمت نفت در زیر خط روندی-حمایتی کوتاه‌مدت رسم شده از کف ۱۴ نوامبر قرار گرفته، روند کوتاه‌مدت را بایستی نزولی در نظر گرفت. انتظار می‌رود که فروشندگان دوباره وارد بازار شوند و قیمت نفت را به زیر ۴۷٫۰۰ دلار برسانند که در این صورت هدف اول بازار ۴۶٫۵۰ دلار خواهد بود. شکست این حمایت هم مسیر نزولی نفت را تا کف قیمتی دیروز در ۴۵٫۴۰ دلار هموار خواهد کرد.اسیلاتورهای کوتاه‌مدت هم از این سناریو حمایت می‌کنند. RSI به مقاومتی در ۵۰ واحد برخورد کرده و به سمت پایین برگشته است. در حالی که MACD در زیر خطوط صفر و سیگنال قرار دارد.
از دید نمودار روزانه، سقوط قیمتی روز جمعه، قیمت نفت را به زیرخط روندی-صعودی رسم شده از ۱۰ فوریه رسانده است. به همین خاطر بهتر است که فعلاً روند بلندمدت را خنثی در نظر گرفت.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

تاثیر مثبت انتخابات درون حزبی فرانسه بر یورو

پس از اینکه EUR/USD به اوج ۱٫۰۶۸۵ صعود کرد، به سمت پایین برگشت و در معاملات دیروز آمریکا زیر نرخ ۱٫۰۶ دلار معامله شد. یورو از سوی انتخابات فرانسه با حمایت مواجه شد. در انتخابات درون حزبی این هفته فرانسه، نامزدی پیروز شده است که می‌تواند لِ پِن را در سال ۲۰۱۷ شکست دهد. هر چند که نظرسنجی‌ها از برتری بالای فیلیون (نامزد حزب جمهوری‌خواه جدید) حکایت دارد، اما بایستی گفت که این وضعیت می‌تواند در سال ۲۰۱۷ تغییر کند. با این حال همچنان انتظار می‌رود که یورو تحت‌فشار قرار گیرد، چونکه تا همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ایتالیا تقریباً هفت روز باقی‌مانده است. بسته به نتیجه این همه‌پرسی، هفته بعد یا شاهد رشد قوی یورو در برابر دلار آمریکا خواهیم بود، یا سقوط شدید آن. با توجه به ریسک قوی این رویداد، سرمایه‌گذاران جهانی اقدام به موقعیت گیری در EUR/USD، پیش از این رویداد مهم خواهند کرد. تمرکز اصلی بازار به بانک‌های ایتالیایی است، چونکه شکست همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی منجر به استعفای نخست‌وزیر ایتالیا خواهد شد، که درنتیجه دوره جدیدی از بی‌اعتمادی سیاسی شروع خواهد شد، که سرمایه‌گذاران خارجی را مجبور به خروج از بانک‌های ایتالیایی خواهد کرد. یعنی شکست همه‌پرسی منجر به فرار سرمایه از سومین اقتصاد بزرگ ناحیه یورو خواهد شد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

آیا افت دلار آمریکا نگران کننده است؟

نباید به خاطر عملکرد دیروز دلار آمریکا به اشتباه افتاد، روند صعودی دلار همچنان پابرجاست. دلار آمریکا شاید در برابر ین ژاپن و ارزهای کالایی تضعیف شده باشد، اما همچنان در برابر یورو، فرانک سوئیس و پوند انگلستان موقعیت خود را حفظ کرده است. از همه مهم‌تر، بازگشت منفی دیروز بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا هم ملایم بود. برای اینکه بتوان ادعا کرد که دلار تشکیل اوج داده و آماده سقوط است، بایستی شاهد کاهش حداقل ۰٫۰۶ درصدی بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا بود. به غیر از جریانات تثبیت سود، دلیل دیگری برای توجیه افت دیروز دلار آمریکا وجود ندارد. در جلسات معاملاتی روزهای پنجشنبه و جمعه که بازار با نقدینگی پایینی همراه بود، معامله گران دلار را به شدت تقویت کردند، اما پس از اینکه سرمایه‌گذاران آمریکایی به بازار برگشتند، USD/JPY را پایین کشیدند. دیروز تنها گزارش اقتصادی آمریکا، شاخص تولیدی فدرال رزرو دالاس بود، که برای اولین بار در دو سال گذشته وارد محدوده مثبت شده و بالاترین سطح از ماه ژوئیه ۲۰۱۴ را ثبت کرده است. این گزارش تائید می‌کند که اقتصاد آمریکا عملکرد خوبی دارد و می‌تواند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو را تحمل کند. امروز بازنگری در گزارش GDP آمریکا همراه با شاخص بهای مسکن و شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان منتشر خواهد شد. انتظار نمی‌رود که این گزارش‌ها بر دلار آمریکا آسیب برسانند و در عوض شاید شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان به داد دلار آمریکا برسد. به خاطر رشدهایی که در ارزیابی تمایلات مصرف‌کنندگان میشیگان و شاخص روزانه کسب‌وکار سرمایه‌گذاران مشاهده‌شده، احتمال اینکه شاخص اطمینان مصرف‌کنندگان CB هم مثبت باشد وجود دارد.

این هفته گزارش NFP آمریکا در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و تعدادی از مقامات فدرال رزرو هم سخنرانی خواهند کرد، که نظرات این مقامات می‌توانند بر عملکرد دلار آمریکا پیش از گزارش اشتغال روز جمعه تأثیر بگذارند. بازار به‌طور کامل افزایش نرخ بهره ماه دسامبر را بر قیمت‌ها تأثیر داده است، به همین خاطر اگر رشد اشتغال در ماه نوامبر نسبت به اکتبر کند شده باشد، نمی‌توان انتظار تغییر انتظارات نرخ بهره‌ای بازار را داشت. سؤالی که الآن ذهن سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده، این است که در سال ۲۰۱۷ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش خواهد داد، یا به افزایش آن ادامه خواهد داد؟ سرمایه‌گذاران در سخنرانی مقامات فدرال رزرو به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال‌ها خواهند بود. رئیس فدرال رزرو آمریکا، جنت یلن، تقریباً هیچ اشاره‌ای به برنامه فدرال رزرو پس از نشست ماه دسامبر نکرده است، اگر سایر مقامات هم چنین رویه‌ای را اتخاذ نمایند، تنها شاهد رالی ضعیف دلار آمریکا خواهیم بود. اگر مقامات به وقفه طولانی پس از افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره کنند، دلار آمریکا تحت‌فشارهای نزولی قرار خواهد گرفت و انتظارات نرخ کنند، اما در رابطه با برنامه‌های آتی حرفی نزنند، که در این صورت افت دلار آمریکا خیلی زیاد نخواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هشتم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هشتم

دانلود تحلیل تکنیکال هفته چهل و هشتم

کلیک کنید

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

رشد ناگهانی پوند در برابر دلار آمریکا

دیروز پوند انگلستان بهترین عملکرد را در میان ارزهای اصلی به نمایش گذاشت. پوند توانست به بالای ۱٫۲۵ دلار آمریکا برسد. این حرکت ناگهانی، بازار را به طور کامل شوکه کرد. می‌توان گفت که دلیل اصلی این حرکت صعودی، برخورد دستورات فروش GBP/USD و GBP/JPY به حد ضرر بود. دیروز هیچ گزارشی از انگلستان منتشر نشد و بازدهی اوراق ده‌ساله هم تقریباً به همان میزان افت اوراق خزانه‌داری آمریکا کاهش یافت. نخست‌وزیر انگلستان هم دیروز اعلام کرد که زمان اجرای ماده ۵۰ را به بعد از مارس ۲۰۱۷ به تعویق نخواهد انداخت و تا مارس ۲۰۱۹ انگلستان از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. اینکه پوند هیچ توجهی به این مسئله نکرد، جای تعجب دارد، چون‌که رشدهای اخیر پوند انگلستان به خاطر کاهش نگرانی‌ها از مسئله BREXIT بوده است. به همین خاطر انتظار می‌رود که به زودی شاهد برگشت پوند باشیم. شاید بخشی از انعطاف‌پذیری پوند انگلستان به خاطر اشاره نخست‌وزیر انگلستان به توافق احتمالی بر سر انتقال کسب‌وکارها پس از اجرای ماده ۵۰ باشد. در واقع ماده ۵۰ همان فرآیند رسمی خروج انگلستان از اتحادیه اروپاست. نخست‌وزیر اعلام کرد که تمام تلاش خود را خواهد کرد تا توافقی را به اجرا بگذارد که به نفع اقتصاد انگلستان و شرکت‌هایی باشد، که به دنبال فعالیت در انگلستان هستند. در همین حال، این هفته توجه اصلی پوند انگلستان به بیانیه پاییزی بودجه است که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. این گزارش تنها زمانی برای پوند اهمیت خواهد داشت که در آن به کاهش مالیات یا افزایش مخارج دولتی اشاره‌شده باشد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

ژاپن نقش سیاست های مالی در بودجه را افزایش میدهد

دولت ژاپن قصد دارد نقش سیاست های مالی این کشور را در بودجه سال ۲۰۱۷ خود تقویت کند.دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در پیش نویس بودجه این کشور برای سال مالی آینده که از آوریل آغاز می شود، سهم بیشتری برای سیاست های مالی در نظر گرفته است تا در راستای سیاست های انبساط پولی، به اقتصاد ژاپن کمک شود.ژاپن یکی از کشورهایی است که بعد از سال ها اجرای سیاست های انبساط پولی و ناکامی برای دستیابی به رشد قدرتمند و پایدار، اکنون به دنبال افزایش هزینه های مالی خود است.در آمریکا نیز دونالد ترامپ رییس جمهوری جدید این کشور وعده صرف ۵۵۰ میلیارد دلار هزینه زیربنایی و کاهش مالیات ها را داده است.در پیش نویس بودجه سال ۲۰۱۷ میلادی ژاپن به سطح مخارج و یا اهداف آن اشاره ای نشده است اما از اهمیت سرمایه گذاری برای سالمندان، کودکان و همچنین تحقیقات و توسعه به عنوان اصول بودجه سال آینده نام برده شده است. در این پیش نویس به افزایش درآمدها و بهبود شرایط استخدامی تأکید شده است.کابینه دولت ژاپن قرار است تا پایان هفته آینده این سند را تصویب کند.افزایش هزینه های مالی در اولویت دوم برنامه رشد اقتصادی شینزو آبه موسوم به آبه نومیکس بود که تا کنون اجرای منسجمی نداشته است. آبه در ماه اوت پیشنهاد بسته محرک ۲۸ تریلیون ینی (۲۵۲ میلیارد دلار) را ارایه داد که ماه گذشته به تصویب پارلمان رسید اما فقط یک چهارم آن به افزایش مخارج اختصاص داشت. بسته محرک های مالی ژاپن اغلب در بودجه های مکمل مطرح می شود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا

 

افت بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا از قیمت طلا حمایت کرد

در معاملات آسیا، طلا توانست تا بالاترین سطح سه روز اخیر در ۱۲۲۱ دلار برسد. پس از هشدارها نسبت به زمین‌لرزه و سونامی در ژاپن، تقاضا برای اوراق خزانه‌داری آمریکا هم افزایش یافت و در نتیجه بازدهی این اوراق کاهش یافت. بازدهی اوراق ده‌ساله خزانه‌داری آمریکا ۰٫۰۴ درصد کاهش یافت و به ۲٫۲۹۴ درصد رسید. بازدهی اوراق دوساله هم تقریباً ۰٫۰۲ درصد منفی بود. به همین خاطر، قیمت طلا افزایش یافت و به ۱۲۲۱ دلار رسید. با توجه به اینکه تقویم اقتصادی امروز اروپا و آمریکا تقریباً خالی است، انتظار می‌رود که حرکات بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا، محرکه اصلی حرکات قیمتی طلا باشند.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

ارسال توسط شایان دیبا