شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید جهش نفتي بورس تهران
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:,

 

فرابورس 
جهش به يادماندني بازار 
گروه بورس – سردار خالدي: ديروز در شرايطي روز به يادماندني فرابورس لقب گرفت كه سهام گروه‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي‌ بيشترين سهم را در تحركات مثبت بازار داشتند.
به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، ديروز در حالي شاخص بورس تهران با ركوردزني تاريخي مواجه بود كه بازار فرابورس روزي به يادماندني را پشت سر گذاشت. روز گذشته نگاه فعالان بازار به بازگشايي نماد دو شركت پالايش نفت تهران و نفت شيراز بود. اين در حالي است كه نماد پالايش نفت تهران از 30 مهرماه سال گذشته و پالايش نفت شيراز از 15 اسفندماه سال گذشته متوقف شده بودند. 
در هر صورت بازارهاي ديروز فرابورس در شرايطي تمامي نگاه‌ها را به خود جلب كرده بود كه در ساعت 10 و 30 دقيقه پيام ناظر براي بازگشايي دو نماد پالايش نفت تهران و نفت شيراز منتشر شد و درست 20 دقيقه بعد از آن، رقابت‌هاي فشرده‌اي براي خريد سهام اين دو نماد آغاز شد. قيمت سهام نماد پالايش نفت تهران در محدوده 81 تا 90 هزار تومان مورد رقابت قرار گرفت و در پايان آن 923 هزار و 359 سهم آن معامله و قیمت پایانی هر سهم در نرخ 795 هزار و 899 ریال بسته شد.
نماد پالايشگاه شيراز نيز اگر 
چه رقابت‌ها به قيمت 2 هزار و 200 تومان نيز رسيد اما در نهايت، 8 میلیون و 420 هزار و 197 سهم مورد معامله قرار گرفت و قیمت پایانی آن مبلغ 18هزار و 794 هزار ریال بود.
ديروز نماد پالايش تهران در شرايطي با بيشترين ارزش مبادلاتي شاهد بيشترين تحركات مثبت قيمتي بود كه قيمت آن رشد 654 درصدي را تجربه كرد، البته نماد پالايش نفت شيراز نيز در حالي ارزش و حجم معاملاتي بالايي را به خود ديد كه قيمت هر سهم آن با رشد 60 درصدي مواجه شد. 
نكته جالب توجه ديگر بازار روز گذشته فرابورس اين بود كه براساس اعلام ناظر بازار، دامنه نوسان اين دو نماد به منظور شفاف‌سازي پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، بدون محدوديت دامنه نوسان (كاملا باز) معامله شد، براساس نظر تحليلگران يكي از دلايل حذف محدوديت دامنه نوسان اين نمادها، اين بود كه از شدت صف‌هاي خريد سنگين در روزهاي آينده كم شود. 
البته ديروز ناظر بازار در خصوص افزايش سرمايه شركت پالايش نفت تهران طي سال 92 اعلام كرد: با توجه به اطلاعات منتشره شركت پالايش نفت تهران در سايت رسمي كدال، اين موضوع نياز به كسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار دارد و اين در حالي بوده كه اين شركت تاكنون هيچ گونه اطلاعات و درخواستي در اين خصوص به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نكرده است. 
از سوي ديگر ناظر بازار فرابورس در خصوص اقدامات آتی سهامدار عمده شرکت پالایش نفت تهران گفت: هر اقدامی مبنی بر عرضه عمده بستگی به عرضه و تقاضا دارد و سهامدار عمده حق عرضه دارد.
بهنام محسني در گفت‌و‌گو با سنا با اشاره به اطلاعیه افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران تاکید کرد: به هر حال این موسوم است که در سایت کدال اطلاعات منتشر شود، اما مهم این است که سهامداران با مطالعه دقیق اطلاعیه‌ها و داشتن آگاهی کامل اقدام به خرید و فروش کنند. وي سهامداران را از حرکات هیجانی براي خريد و فروش سهام هر شركتي به خصوص سهام پالايش نفت تهران و شيراز منع و تاكيد كرد: لازم است سهامداران مانند همیشه با مطالعه و تحقیق و اطلاعات جامع، به خرید و فروش اقدام کنند و از اطلاعات مالی شرکت آگاهی کامل داشته باشند. 
در ادامه دادوستدهاي ديروز فرابورس، پتروشيمي مارون نيز به عنوان يكي از نمادهاي مورد توجه بارها شاهد تشكيل صف خريد بود و افزايش قيمت 62/4 درصدي را تجربه كرد. اين در حالي بود كه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي با محدوده نوسان در پايان با 85/4 درصد افزايش محسوسي را ثبت كرد. مهندسي صنعتي فن آوران با 97/4 درصد، فولاد آلياژي يزد با 52/4 درصد و توكاريل نيز شاهد تحركات قابل توجهي از سوي سهامداران حقيقي بود. 
البته در كنار افزايش قيمت‌ها، تدبيرگران فارس و خوزستان با 28/4 درصد كاهش، بيشترين ريزش قيمتي را تجربه كرد. از ديگر نمادهايي كه با كاهش قيمت، كم فروغ بودند مي توان به قند شيروان قوچان و بجنورد، بازنشستگي كاركنان بانك‌ها، سبحان‌دارو و بانك گردشگري اشاره كرد. 
در بازار ديروز، ذوب آهن اصفهان و بانك دي نيز در حالي جزو پر‌حجم‌ترين سهام مورد معامله بودند كه قيمت هر كدام از آنها با كاهش يك درصدي مواجه شده بود. ديگر نمادهايي كه حجم بالايي از بازار را به خود اختصاص دادند؛ پالايش نفت شيراز، هلدينگ صنايع معدني خاورميانه و بانك حكمت ايرانيان بود كه شاهد افزايش قيمت بودند.
همچنین سازمان خصوصي‌سازي 90 ميليون سهم معادل 100 درصد از سهام شركت توسعه صنايع حمل‌ونقل‌ ريلي گسترش كه از اين تعداد 4ميليون و 500 سهم آن ترجيحي است به قيمت پايه هر سهم 728 ريال به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط و با شرايط 20درصد نقد، مابقي اقساط 3ساله، در بازار سوم عرضه کرد که خریداری نداشت. در بازار ابزارهای نوین مالی نيز که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد اجاره ماهان با 46 هزارو 120برگه، اجاره امید با 43هزار و 940 برگه و گواهی سپرده انصار با 36هزار و 570 برگه داشتند. هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 90 نيز با 2/2 درصد افت و بیشترین کاهش قیمت به نرخ 502 هزار و 259ریال رسید.
ديروز همچنين نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری عام بانک انصار نيز پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه، معامله شد.
اين در شرايطي است كه سهام كنترلي شركت گروه ماشين‌سازي تبريز نيز به تعداد يك ميليارد و 677 ميليون سهم به طور يکجا و به صورت نقد يا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس در همان روز عرضه مي شود.
در ديگر پيغام ناظر بازار، مقرر شد با توجه به برگزاري مجمع عمومي عادي ساليانه شركت فرابورس ايران در روز يكشنبه مورخ 15 ارديبهشت ماه همه درخواست‌هاي معاملات توافقي تا راس ساعت 12 امروز قابل بررسي و ثبت در سامانه معاملات است. همچنين نماد معاملاتي شركت احياي صنايع خراسان روز يكشنبه 15 ارديبهشت‌ماه نماد معاملاتي گشايش مي يابد.
در مجموع در بازار ديروز در شرايطي 46 میلیون و644 هزار و 843 سهم به ارزش بيش از 125 میلیارد تومان معامله شد كه نسبت به روز ماقبل با كاهش 58/2 درصدي حجم و افزايش 83/22 درصدي ارزش مبادلات رو‌به‌رو بود. تعداد معامله‌ها نيز ديروز 14 هزار و 884 دفعه بود و نسبت به روز دوشنبه افت 15/3 درصدي را تجربه كرد.


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا