شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید تحلیلی بنیادی از بازار طلا
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 

 

بازار طلا روزهای پرتلاطمی را پشت سر می گذارد و در روزهای اخیر قیمت این محصول بیش از 15درصد سقوط کرده است . روز گذشته قیمت حتی تا سطح 1322 دلار در هر اونس نیز پایین آمد. امروز اوضاع بازار کمی بهتر بوده و قیمت در بازار نقدی با رشدی 18دلاری به 1326 دلار رسیده است.

به گزارش نمابورس هم اکنون سؤال بسیاری از فعالان بازار فلزات قیمتی این است که سطح قیمت حمایتی طلا چقدر است و باید تا کجا منتظر افول قیمتی این محصول بود. از نظر تکنیکالی بحث های زیادی این روزها پیرامون قیمت حمایتی طلا به راه افتاده اما از نظر بنیادی در این رابطه چه می توان گفت؟

متأسفانه شاخص هایی همچون P/E و P/B در تحلیل طلا کاربردی ندارد و باید سراغ معیار های دیگری رفت. شاید بتوان دو فاکتور اساسی برای تحلیل در این زمینه را حجم ارزهای مورد استفاده در خرید و فروش طلا و هزینه تولید درنظر گرفت.

مؤسسه تحلیلی خبری سیکینگ آلفا در فصل پایانی سال 2012 یعنی حدود شش ماه پیش روشی را برای محاسبه ارزش پولی طلا بر حسب نرخ های ارز مختلف به کار برد که خلاصه این روش به شرح زیر است:

"ابتدا باید کل پول درجریان در جهان را در نظر گرفت و ارزهای مختلف را باتوجه به نرخ برابری آنها به دلار ایالات متحده تبدل کرد. مبلغ به دست آمده را اگر بر تعداد اونس های طلای موجود در جهان (البته استخراج شده) تقسیم کنیم می توان عدد به دست آمده را قیمت پولی هر اونس طلا درجهان دانست.

عدد به دست آمده در آن زمان 1100 دلار بود و بسیاری از فعالان بازار نسبت به شیوه محاسباتی مؤسسه مذکور انتقادهای شدیدی را وارد کردند و این محاسبات را به شدت رد کردند. اما با گذشت چند ماه و سقوط شدید قیمت طلا، هم اکنون تولیدات باردیگر به مقاله سیکینگ آلفا جلب توجه شده است.

در مورد هزینه تولید طلا باید اقلام مختلف هزینه ای پیش روی شرکت های معدنی استخراج کننده طلا را در نظر گرفت.

از این هزینه ها می توان به هزینه های مستقیم استخراج طلا هزینه ، هزینه اکتشاف، هزینه اداری، هزینه تأمین مالی، هزینه های قانونی و هزینه های زیست محیطی اشاره کرد.

اوایل ماه گذشته مؤسسه فوربس در مقاله ای به بررسی اقلام هزینه ای دو شرکت بزرگ تولیدکننده طلا یعنی گلد کرپ و باریک اشاره کرد. با بررسی صورت های مالی فصل پایانی سال 2012 مشخص گردید که هزینه واقعی تولید طلا برای گلد کرپ به میزان 910 دلار و برای باریک درسطح 972 دلار در هر اونس بوده است . باید توجه کرد که هزینه های تولید در ماه های اخیر نیز به نظر می رسد که رشد کرده و بدین ترتیب سطح هزار دلار در هر اونس را به عنوان هزینه تولید در این روزها اشاره کرد.

اما تولید طلا تنها محدود به این دو شرکت بزرگ و برخوردار از بهره وری بالا نمی شود. در همان مقاله مؤسسه فوربس اعلام کرد که با بررسی 60شرکت معدنی استخراج کننده طلا به متوسط هزینه تولید 1391 دلار در هر اونس رسیده است.

بدین ترتیب شاید بتوان با درنظر گرفتن این سطح هزینه، سطوح کنونی قیمت را کف قیمتی بازار طلا دانست اما نمی توان از این واقعیت گذر کرد که بسیاری از محصولات کالایی در برهه های زمانی قابل توجهی در پایین تر از هزینه های تولید خود در بازار معامله شده اند و طلا نیز ممکن است وارد چنین وضعیتی شود و درصورت بروز چنین حالتی باید سطح قیمت 1100 دلار که از محاسبه قیمت پولی طلا به دست آورده را مدنظر قرار داد.


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا