شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید نگاهي اجمالي به بزرگ‌ترين شركت اصل 44
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به ترتیب با 60 و 40 درصد، مالکیت شرکت را در اختیار دارند. این در حالی است که با عرضه 5 درصد از سهام وفارس به میزان 1200 میلیون سهم در بورس تهران یکی از بزرگ‌ترین‌ شرکت‌های مشمول اصل 44 وارد بازار سرمایه ایران شد. 
پرتفوی و فارس شامل 15 شرکت فعال در زمینه پتروشیمی است که عمده فعالیت شرکت‌های تابعه در مناطق ماهشهر، عسلویه و تهران صورت می‌گیرد. این در حالی است که از این تعداد، 7 شرکت به تولید انواع محصولات پتروشیمی پرداخته و 8 شرکت دیگر به انجام سایر امور اقدام می‌کنند. 
توجه داشته باشید که 7 شرکت تولیدی در تولید انواع محصولات همچون پلی اتیلن، محصولات آروماتیک، انواع پلیمر و... فعالیت دارند. 
فرصت‌ها و تهدیدها
حضور در حاشیه خلیج فارس و سهولت در صادرات، تمرکز بر زنجیره تامین و امکان افزایش کارآیی شرکت‌ها با استفاده از پتانسیل‌های موجود می‌تواند از اصلی ترین مزیت‌های این شرکت باشد. البته باید توجه داشت که شرکت‌های تحت مالکیت این هلدینگ از نظر میزان صادرات، 51 درصد از کل صادرات محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده‌اند که این میزان در سال 91 معادل 2/5 میلیون تن با ارزش 9/4 میلیارد دلار بوده است. 
بر اساس این گزارش، با کاهش هر چه بیشتر تحریم‌ها و امکان افزایش صادرات از سه شرکت پتروشیمی پارس، بندر امام و نوری، توان سودآوری هلدینگ به طور بالقوه‌ای افزایش خواهد یافت.
البته با وجود فرصت‌ها و مزیت‌های متعدد در شرکت مذکور، ریسک‌هایی نیز این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد که 
عمده ترین آنها عبارتند از:
تشدید رقابت در سطح بین‌الملل: با توجه به امکان افزایش ظرفیت واحدهای جدید در سطح جهان و در نتیجه کاهش صادرات از سوی شرکت‌های زیر‌مجموعه، سودآوری شرکت در آینده تحت تاثیر این موضوع قرار خواهد گرفت. 
ریسک خوراک مجتمع‌های تولیدی: با توجه به آنکه بخش زیادی از خوراک واحدها از سوی شرکت‌های موجود در هلدینگ تامین می‌شود، لذا در صورت کمبود خوراک شرکت‌های بالادستی، مشکل در عدم تامین منابع به زنجيره‌های بعدی منتقل شده و به این ترتیب با کاهش تولید در سایر مجتمع‌ها، سودآوری کل مجموعه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، با توجه به آنکه عمده خوراک صنایع پتروشیمی حاصل از استخراج نفت خام است، لذا نوسانات قیمت نفت خام، محصولات نفتی و گاز طبیعی می‌تواند بر سودآوری این شرکت تاثیر بگذارد.نوسان نرخ ارز: نظر به اینکه بیش از 50 درصد فروش هلدینگ به صورت صادراتی بوده و عمده خوراک شرکت ریالی است، لذا نوسان نرخ ارز می‌تواند سودآوری شرکت را به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت تاثیر قرار دهد. 
بررسی سودآوری شرکت 
شرکت در آخرین گزارش خود، پیش بینی درآمد تلفیقی هر سهم برای سال منتهی به 31 خرداد ماه 92 را به مبلغ 1782 ریال اعلام کرده که در شش ماهه ابتدایی سال توانسته با تحقق 562 ریال به ازای هر سهم معادل 32 درصد پوشش دهی داشته باشد. 
این در حالی است که کل سود شرکت مربوط به سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها است که این رقم در سال 92 با رشد 91 درصدی نسبت به سال قبل، بیش از 1538 میلیارد تومان برآورد شده است.

 

 

 


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا