شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید عدم تأمین به موقع مواد اولیه، عامل سرعت کم سودآوری
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 

 

عمده مشکل شرکت داروسازی کوثر طی سال گذشته و نیز سال جاری تأمین مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات بوده است. چراکه در حال حاضر بسیاری از شرکت های داخلی تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت های فعال در گروه دارویی نیز در فرآیند تولید خود با مشکلاتی رو به رو شده اند.

مدیر مالی شرکت داروسازی کوثر با بیان این موضوع پیرامون تأمین خارجی 15 درصدی مواد اولیه مورد نیاز در دوره عملکرد 9 ماهه سال 91 و برآورد 30 درصدی آن برای سال مالی 92 در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تحریم های اعمالی بر کشور موجب بروز مسائلی در زمینه تأمین ارز مصرفی از طریق بانک ها شده، حال آنکه عدم همکاری وزارت بهداشت با فعالین این گروه مزید بر علت بوده است.

امید حجازی افزود: این امر موجب تأخیر در فراهم آمدن مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات شرکت شده است. از همین رو می توان گفت که مشکل اصلی ایجاد شده در خصوص روند سودآوری این شرکت مشکلات و مسائل مربوط به تأمین مواد اولیه مورد نیاز در داخل و خارج از کشور است.

وی ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز از کشورهای هند، بلژیک و فرانسه و با دو نرخ ارز مبادله ای و آزاد تأمین می شود.

وی پیرامون بحث حذف نرخ ارز و در مقابل اعطای یارانه از سوی دولت به فعالین این گروه گفت: همانطور که عنوان شد بخش اندکی از مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید محصولات "دکوثربا ارز مرجع از کشورهای خارجی فراهم می شود، بطوریکه می توان گفت حذف این نرخ بر بهای تمام شده محصولات شرکت اثر چشمگیری نخواهد داشت. اما می توان گفت که در صورت اجرایی شدن این دستور و اعطای یارانه به شرکت های دارویی در قبال حذف ارز مرجع، حاشیه زیان آنها کمتر خواهد شد. چراکه دستور افزایش نرخ فروش محصولات این شرکت ها از طریق وزارت بهداشت ابلاغ و به طور معمول با تأخیر زمانی اجرایی می شود. بدین ترتیب به نظر می رسد در پی تحقق این امر وضعیت فعالین گروه دارویی نسبت به سال های گذشته مطلوب تر گردد.

این مقام مسئول در بیان دلایل برآورد سود 26 تومانی برای سال مالی 92 و افزایش 110 درصدی این رقم نسبت به آخرین پیش بینی سود هر سهم در بودجه سال مالی گذشته، ابراز داشت: درآمد حاصل از بهره برداری فاز دوم پروژه سوسفالسپورین خوراکی، بکارگیری برنامه های جدید مدیریت جهت تولید محصولات و کاهش بهای تمام شده تولید از جمله عوامل عمده برآورد افزایش 110 درصدی سود هر سهم "دکوثر" برای سال مالی جاری است.

مدیر مالی "دکوثر" پیرامون طرح های عمده در دست اجرای شرکت گفت: پروژه انبار مرکزی طی سال گذشته به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر نیز پروژه فاز دوم سوسفالسپورین خوارکی در دستور کار شرکت قرار دارد که با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود طرح مذکور تا پایان شهریور ماه سال جاری به بهره برداری برسد. همچنین درآمد حاصل از بهره برداری از این طرح در بودجه سال 92 لحاظ شده، اما به نظر نمی رسد درآمدهای حاصل از اجرای آن به دلیل افزایش تعداد شرکت های رقیب در زمینه تولید این محصول چندان بر روند سودآوری شرکت اثرگذار باشد.

حجازی در خصوص چگونگی تأمین هزینه های مورد نیاز برای این طرح گفت: با استفاده از درآمد حاصل از فروش سهام شرکت داروسازی فارابی طی سال گذشته و نیز درآمد جاری حاصل از فروش محصولات "دکوثر"، هزینه های طرح مذکور تأمین می شود.

وی در ارتباط با فروش خارجی 9 درصدی محصولات تولیدی شرکت در دوره عملکرد 9 ماهه سال گذشته و برآورد هفت درصدی آن طی سال مالی جاری ابراز داشت: بهای فروش محصولات تولیدی در خارج از کشور با قیمت های کمتری نسبت به داخل انجام می پذیرد، از همین رو فروش صادراتی با حاشیه زیان همراه بوده، لذا صادرات محصولات تولیدی شرکت تنها در راستای حفظ بازارهای خارجی انجام می پذیرد. البته در پی کمبود تولید دارو و افزایش تقاضا در داخل کشور، مجوز صادرات برخی محصولات لغو شده است.

این مقام مسئول افزود: محصولات تولیدی "دکوثر" به کشورهای عراق و افغانستان صادر می شود و درآمد حاصل از آن با نرخ ارز مبادله ای تسعیر می شود.

مدیر مالی شرکت داروسازی کوثر در خاتمه پیرامون روند تولید و فروش در سال گذشته بیان کرد: روند تولید و فروش طی شش ماهه دوم سال 91 مطلوب بوده، بطوریکه بخش عمده تولید و فروش محصولات "دکوثر" در سه ماهه سوم سال مالی مذکور رخ داده است. لذا با توجه به آنچه که در ارتباط با مشکلات بوجود آمده در زمینه تأمین مواد اولیه مورد نیاز شرکت و روند تولید و فروش آن طی سال گذشته گفته شد، به نظر می رسد سود برآوردی هر سهم سال 91 "دکوثر" با تغییرات اندکی در حد برآوردها تحقق یابد.

 


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا