شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید بورس در فروردین ماه 92
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 

 

سال 91 با تمام فرازو نشیب هایش سپری شد.یادآوری می شود سال 91 را در یک نگاه کلان می توان به دو قسمت تقسیم کرد که این روند در بورس هم به خوبی نمایان است.

در نیمه اول 91 شاخص بورس به پایین ترین حد خود رسید که این روند تحت تأثیر اوضاع نابسامان فضای کسب و کار بود در نیمه دوم نیز با اختلالات ناگهانی در بازار پول کشور و افزایش ناگهانی قیمت دلار و سایر ارزهای معتبر، بودجه بسیاری از شرکت ها تحت تأثیر قرار گرفت که این اثر عمدتاً افزایشی بود به خصوص شرکت هایی که از درآمد ارزی برخوردار بودند. از همین رو شاخص بورس در نیمه دوم سال 91 روند صعودی به خود گرفت و توانست در کانال 38 هزار واحد قرار گرفت .

به گزارش نمابورس شروع سال 92 همراه بود با افزایش تحولات سیاسی که عمدتاً هم حول محور مناقشه هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری بود گفتنی است در زمینه مذاکرات هسته ای می توان گفت هرچند پیشرفت ملموسی در فروردین ماه حاصل نشد اما دست کم می توان ادعا نمود که فضای روانی حاکم بر مذاکرات بهبود ملموسی یافته است.

مهمترین مسئله اقتصادی در فروردین ماه 92 بحث عدم تصویب بودجه سال 92 و ابهام در قیمت ارز مرجع بود بهره مالکانه معادن ، قیمت خودرو تولید داخل و سایر عوارض دولتی نیز ازجمله ابهامات مهم این ماه به شمار می رود که سرنوشت تمامی مسائل مذکور همچنان در هاله ای ابهام قرار دارد. با این وجود شاخص بورس در فرودین ماه توانست رشد 1948 واحدی را تجربه نماید. گفتنی است در این رشد سهم گروه های نفتی و پتروشیمی بیشتراز سایر گروه ها بود. نکته جالب توجه دیگر اینکه گروه های معدنی و فلزی که در سال 91 همپای دو گروه نفتی و پتروشیمی رشد می نمودند در سال جدید نتوانستند به روند خود ادامه دهند و به عبارت دیگر رفیق نیمه راه شدند.

بیشترین رشد شاخص صنایع نیز به گروه های قند و شکر ، لاستیک و موادغذایی به جز قند و شکر وسیمانی ها اختصاص داشت.

به گزارش نمابورس بیشترین ارزش روز بازار نیز در آخر فروردین ماه به گروه های نفتی، فلزات اساسی و مالی و بانکی ها اختصاص یافت. با احتساب معاملات بلوکی بیش از 5،31 میلیارد سهم در بازار سرمایه مورد معامله قرار گرفت که فولاد خوزستان، پالایش نفت بندرعباس و پارسان بیسترین حجم معاملاتی را داشتند. نمادهای مپنا، ذوب آهن و پاسارگاد نیز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. همانطور که می دانید در روز های پایانی فروردین ماه شاهد عرضه جدیدی در بورس به نام هلدینگ خلیج فارس بودیم این نمادکه عرضه آن در روزپایانی سال 91 با شکست مواجه شده بود در روز های پایانی فروردین ماه مجدداً عرضه شد که به گواهی آمار و ارقام علی رغم پتانسیل بالای این شرکت فعالان بازارسرمایه تمایل چندانی به این سهم از خودنشان نمی دهد. دلیل اصلی آن هم قیمت بالای عرضه اولیه آن تلقی می گردد. البته کارشناسان معتقدند نماد هلدینگ خلیج فارس پتانسیل رسیدن به قیمت هزار تومان را هم دارد اما در میان مدت.

بیشترین تعداد معاملات در نمادهای "شبندر" ،"پارسان" و "پخش" صورت پذیرفت . فولاد خراسان ، بهنوش ، گل گهر و توسعه ساختمان هم بیشترین تعداد روز های کاهش قیمت را به ثبت رساندند.

در مجموع گروه فلزات اساسی، شیمیایی ها و بانک ها بیشترین حجم معاملاتی رادر 16 روز کاری فروردین ماه به خود اختصاص داده اند که در بین این 3 گروه تنها شاخص گروه فلزات اساسی در این مدت با افت مواجه شده اند.

به گزارش نمابورس میانگین بازدهی بورس در فروردین ماه عدد 9 درصد گزاش می شود که سیمان خواف، کویرتایر و بیشترین میزان بازدهی را از آن خود کرده اند. در مجموع 251 نماد با بازدهی مثبت و 88 نماد نیز با بازدهی منفی مواجه شدند. بهترین رتبه نقدشوندگی نیز به نمادهای فولاد خوزستان ، ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت بندرعباس اختصاص یافت. گفتنی است نماد کربن ایران با بازدهی 40درصدی و رتبه نقدشوندگی 24 بهترین نماد بورس در فروردین ماه شناخته می شود.

در بین گروه های مطرح بازار نیز خودرویی ها ،فلزی ها و معدنی ها هم در مجموع پایین ترین میزان بازدهی را داشتند که انتظار می رود با رفع معضلاتی همچون بهره مالکانه و تعیین تکلیف قیمت خودرو و ثبات نرخ ارز در اردیبهشت ماه روند این گروه ها نیز اصلاح گردد. در مجموع پیش بینی می شود در اردیبهشت ماه روند احتیاطی در معالات بورس به دلیل نزدیک شدن به انتخابات افزایش یابد اما گروه های فلزی ،معدنی و بانکی ها می توانند گزینه های رشد در ماه های پیش رو باشند.


Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا