شایان بورس به عنوان سایتی مرجع در راستای ارائه اخبار و رخدادهای بازار سرمایه و کالا و بورس ایران و جهان و تحلیل های علمی و نیز آموزش به افرادی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند در خدمت کاربران گرامی میباشد. "Shayan Bourse" is as a reference site for news and events in capital market and goods and the exchange of scientific analysis and training to those who wish to enter the capital market. محل فعالیت شایان بورس در ایالات متحده آمریکاست و صرفا کلاسهای حضوری در شهر واشینگتن دیسی برگزار می گردد*** شایان بورس حامی معامله گران حرفه ای ایران *** با مراجعه به منوی برنامه کلاسها می توانید در کلاسهای آنلاین شایان بورس از طریق اسکایپ در اقصی نقاط جهان خصوصا ایران ثبت نام نموده و شرکت نمایید*** شما می توانید با تلفن : 12402211683+ با ما در ارتباط باشید P/E معقول در پالایشی ها
شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس شایان بورس


 
تاريخ : سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,

 

 

در پی ارایه گزارش های خیره کننده شرکت های پالایشی، اولین سوالی که در ذهن فعالان و سرمایه گذاران بورسی شکل می گیرد این است که با در نظر گرفتن اطلاعات منتشر شده و در مقابل، رشد مناسب قیمت سهام شرکت های این صنعت طی ماه های اخیر، به واقع P/E معقول برای این شرکت ها در چه محدوده ای است؟

مدیر عامل شرکت کارگزاری امید سهم در پاسخ به این سوال به خبرنگار بورس نیوز گفت: اتفاقی که اکنون در صورت های مالی شرکت های پالایشی رخ داده، ناشی از رشد یکباره نرخ ارز بوده؛ حال آنکه تغییر با اهمیتی در فرآیند عملیاتی و یا روند تولید این شرکت ها ایجاد نشده است. از همین رو در خصوص امکان تداوم سودآوری شرکت های مذکور هنوز جای بحث و تأمل وجود دارد.

فریبرز پرنا ادامه داد: با در نظر گرفتن همه شرایط در صنعت پالایشی، به نظر می رسد P/E حدود 6 یا 7 مرتبه ای برای شرکت های این صنعت معقول باشد. حال آنکه با توجه به رشد قیمتی سهام برخی از شرکت های پالایشی طی ماه های اخیر، شاید افزایش قیمت دوباره برای آنها اندکی غیر معقول باشد. چراکه حتی با در نظر گرفتن نرخ ارز مبادله ای در محاسبه ارزش جایگزینی آنها، ارزش روز این شرکت ها به ارزش جایگزینی آنها تا حدود زیادی نزدیک شده است.

وی پیرامون احتمال حذف سهم 26 درصدی صندوق توسعه ملی و همچنین برگشت 6 درصدی مالیات بر ارزش افزوده به حساب این شرکت ها اظهار داشت: با توجه به حاشیه سود بالایی که شرکت های پالایشی در حال حاضر با آن رو به رو شده اند، بسیار بعید است که چنین مبالغی از سوی دولت به آنها برگشت داده شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه پیرامون وضعیت کلی صنعت مذکور گفت: اعمال تحریم های بین المللی و عدم امکان فروش نفت همانند سابق، خود یکی از عواملی است که فرآیند تولید فرآورده های نفتی و مصرف نفت را برای شرکت های پالایشی آسان تر کرده و به هر حال نمی توان رشد آنها را انکار کرد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که رشد قیمت سهام آنها باید در تناسب با ارزش جایگزینی این شرکت ها باشد.



Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This
چاپ این صفحه

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط شایان دیبا